Kárpáti Andrea: A kamaszok vizuális nyelve (Budapest, 2005)

4. A kamasz mint vizuális tehetség

lyen szigorú rajztanítási programon esett át a fiatal művésznövendék apja mellett. Az e fejezetet beve­zető idézet arra a küzdelemre utalt, amelyet a be­gyakoroltatott ismeretek elfelejtéséért, a „kitanulá­sért" (unlearning) vívott. Bak Imre így írja le a tanult sémáktól való megszabadulás folyamatát: „A művészeti gimnáziumban is nagy tanácstalan­sággal kezdtem el dolgozni, és sajnos mindent szó szerint elhittem, amit egy meglehetősen konzerva­tív légkörben tanítottak. A 19. századi művészeti ideák voltak forgalomban, tehát a leképzésnek majdnem fotószerű realisztikus módozatai, amiket tanácstalanul végrehajtottam. Szorgalmasan másol­tam a gipszeket, csendéleteket és modelleket. Való­színűleg ezzel is összefüggésben van, hogy amikor második nekifutásra, a Képzőművészeti Főiskolára kerültem, lassan kezdtem ráébredni a tévedéseimre vagy mondhatnám, a félrevezetéseimre. Ezért eze­ket a rajzokat nem őriztem meg, nem tartottam fon­tosnak. Hosszú évekbe és komoly erőfeszítésekbe tellett, hogy a gimnázium négy éve alatt mélyen be­lém idegződött száraz, leképző módot megpróbál­tam egy elevenebb módra átváltani." (Bak Imrével készült interjú részlete, 1999) A magyar művészek közül majdnem mindenki­nek volt a családjában a vizuális művészetekkel, mesterségekkel foglalkozó személy, de sem Sinkó István festő édesapja, sem Szabados Árpád textil­tervező édesanyja nem tartotta szükségesnek az erőszakos beavatkozást a fiatal alkotó vizuális nyel­vének fejlődésébe. Az elfogadás persze nem min­dig jelentett helyeslést. (Szabados Árpád édesany­ját idézi: „Kisfiam, te olyan gyönyörűen rajzolsz, miért csinálod ezeket a szörnyű dolgokat?") A tanítás, vagy Székácsné Vida Mária szép kifeje­zésével: a „művészetre nevelés a családban" gyak­ran nem is műtermi együttrajzolást, korrektúrát je­lentett, hanem beszélgetéseket az alkotást segítő, világképet építő gondolatokról. Bak Imre életútján így volt lényeges irányjelző a német festő, Kari Pfahler. Barabás Mártonra édesanyja hímzései ha­tottak, s a minták mellett alkotómódszerre is ötletet adott a mesét kísérő papírkivágások készítése, a modellezés, tárgyalkotás. Schéner Mihály édesany­ja bábokat varrt a fiának, aki később textilplaszti­kákban fejlesztette tovább, amivel játszott. Keserű Ilona így foglalja össze, mit jelentett számára az első tanítómester: „12 éves koromban Martyn Ferenc tanítványává fogadott. (...) Ezzel elkezdődött egy olyan folyamat, ami máig tart, képzőművész szakmával a lét tartal­maként való foglalkozás. (...) Martyn Ferencet hall­gatva, készülő műveit láthatva a festőművész létfor­mába nyertem beavatást. Franciául kezdtem tanulni. Olyan nehéz és érdekes rajzi feladatokat kaptam, amelyeket tökéletesen megoldanom lehe­tetlen volt. Korrektúrája mindig csak tovább ösz­tönzött." (A Keserű Ilonával késült interjú részlete, 1999) „Művésznek lenni" és „normális emberi életet él­ni" - az imént idézett chicagói tanulmányban idé­zett életpályák alapján ez a két elképzelés nehezen összeegyeztethető. A beteljesült és kevésbé sikeres művészpályákat elemző amerikai vizsgálat összeg­zésében ezzel szemben így ír Norman Freeman az önmagukat művükbe építő, sikeres kevesekről: „(...) ha inkább vágyunk arra, hogy művészek legyünk, mint arra, hogy művészetet hozzunk lét­re, az alkotófolyamat öncélúvá válik, s eredménye mindennek nevezhető, de műalkotásnak aligha." (Freeman, 1997, 258) A vizsgálatunkban szereplő művészek szeren­csés sajátossága, hogy nem vesznek el az alkotói szerepben. Lantos Ferenc szavaival: „Egyébként gyermekkoromban nem gondoltam arra, hogy festő leszek, ez olyan természetes tevé­kenység volt a részemről, mint a kézmosás vagy az evés. (...) Ma már a tanítványaimtól is két dolgot várok el: az emberi és a szakmai hitelt." (Lantos Fe­renccel készült interjú részlete, 1998) Csáji Attila sem egy szerepre készül, egyszerű­en elfogadja az utat, amelyre indíttatása van: „Olyan volt a képzőművészethez való vonzódá­som, mint a belém ültetett mag, amit alig lehet tud­ni, mikor csírázott ki." (A Csáji Attilával készült in­terjú részlete, 1998) Az iskolai képzés, a jó technikai alapok szüksé­gességét senki sem tagadja. Más kérdés, hogy ez a jó színvonalú technikai képzés mennyire élvezetes. Sinkó István emlékei meglehetősen tipikusak: Halálosan untam a rajzórákat. Elég hamar ki­derült, hogy az iskola egyik legjobb rajzosa va­gyok. Sok pályázatot megnyertem, sztároltak, s ép­pen ezért békén hagytak. Sorba végigrajzoltam az osztálytársaimnak a rajzait, majd csináltam a ma­gam dolgát. Nem sokat kaptam a rajzórákon, csak mint letudni való tantárgyra emlékszem.- Hogyan védted ki ezeket a negatív iskolai ha­tásokat ?- Iskola után menekültem haza. Otthon volt egy szobám, és ott éltem ki alkotói kedvemet: tájképe­ket festettem és illusztrációkat készítettem. 11-12 éves koromban jóval a szellemi szintem fölé lőtt irodalmi remekműveket olvastam. Amiből valamit megértettem, valamit nem, de mindent illusztrál­tam: József Attilától Thomas Mannig. (Ebből az időszakomból nagyon sok rajzom megmaradt.)- Ha az iskolai képzés nem, akkor milyen alter­natív műhely vagy személy hatott vizuális fejlődé­sedre?- A Derkovits Képzőművészeti Szakkör volt az én nevelőhelyem, és Szabados Árpádot tekintem a 164

Next