Kemény Gábor: Krúdy képalkotása - Nyelvtudományi értekezések 86. (Budapest, 1974)

Krúdy képalkotásának legfontosabb stíluseszközei - I. Szóképek

19 másik alaptípusát, a személytelenítő, dezantropomorfizáló képeket is bonckés alá vegyék. Ezt a munkát a német Wilhelm Worringer végezte el Absztrak­ció és beleérzés című művében. Rtjskin és Worringkr eredményeire is tá­maszkodva Pongs építette ki az első átfogó rendszerezést erről a témáról (A kép a költészetben, 1927.). Pongs a költői metaforának két fő típusát külön­bözteti meg: a szubjektív metafora funkciója a külvilág megelevení­­tése (Beseeltypus), az objektívé a lelkivilág megérzékítése (Erfühltypus). (Vö. Pongs I, 175; Seidler 286; Wilpert 368, 442.) Krúdy megszemélyesítései tartalmi szempontból három alcsoportra osz­lanak: a) elvont fogalom megelevenítése vagy konkretizálása; b) élettelen tárgy megszemélyesítése; c) nem-emberi élőlények antropomorfizálása. a) Az első típusba tartozó metaforikus képek a megszemélyesítendő absztraktumoknak élőlények cselekvéseit tulajdonítják: „boldog tébolyok hemperegnek a szempilláidon” (N. 418); ,,a rákpiros szemérem elrejtőzik a vász­nak közé” (Ú. 66); ,,[a bús gondolatok] szinte naponta a földhöz vertek” (U. 69); ,,a városerdő lombjai alá vitt bánatom” (ASZN. 22). Az állítmány néha olyan jelentésű, hogy nem eleveníti meg az elvont fogalmat, csak tárgyiasítja, objektív létezéssel ruházza fel: „Mindenféle régi királyok és urak messziről jövő emlékei hangzanak a toronyláb összestimmelt harangjainak kongásá­­ban” (Ű. 10). Az elvont fogalmak megszemélyesítése az egykorú magyar szépirodalom­ban főleg József Attila líráját jellemzi. Képeiben az absztraktumok konkrét, anyagszerű formát öltenek („Az idő lassan elszivárog”), növényi vagy állati attribútumokat vesznek magukra („munkám is lombtalan”; ,,Szalad a puli pillanat, | fagyon koppantja körmeit”), s nemritkán emberiesülnek (,,Hadar a szárazság”). (József Attila költői szemléletének megszemélyesítő jellegére 1. Török 1968. 115—9.) b) Az élettelen tárgyak perszonifikáló megjelenítésének az az alapja, hogy vagy cselekvésük, vagy pedig e cselekvés módja emberi, illetőleg vala­mely más élőlényre jellemző: ,,[a tekintélyes férfiköhögésre] a kamrában össze­néznek a sonkák, a bor felvidul a pincében” (ÖA. 148); „Mit akarsz, Eszténa? . . Nem hallod, hogy vijjog odakünn egy kis harang, amely születésed napján szólalt meg, és most félt, siránkozik” (U. 72); „A gyűretlen, gyengén parfőmös bankjegyek összesúgtak a rózsafaszekrénykében, amidőn Kálmán szokatlan órákban megjelent a kerti szobában” (N. 271); „a kökénybokrok édesdeden kékülnek bele az.őszi szemhatárba” (ÜSZ. 39); „A pohár kicsusszant ujjai közül, és sikoltva törött el a görbe padlón” (ÉÁ. 60). A megszemélyesítés különleges formájának lehetünk tanúi azokban a mondatokban, amelyeknek alanya képen ábrázolt vagy szoborban megörökí­tett személy. Az emberi tevékenységükről tudósító igei állítmányt azért érez­zük megelevenítő jellegűnek, mert gondolatban hozzájuk értjük az írótól el­hallgatott képe, szobra szavakat. A perszonifikációnak ezt a határesetét tapa­dás o s megszemélyesítésnek nevezhetnénk, mivel a megszemélyesített főnév, az eredeti birtokos jelzős szószerkezet determináns eleme magába olvasztotta jelzett szavát, és jelentéstapadással felvette a szintagma jelentését. íme há­rom példa Az útitárs című kisregényből (a tapadás során „felszívódott” birtok­szókat szögletes zárójelbe tettem): „Délután a Szent János-templom körül sétálgattam. Vén szentek [szobrai] a napvilágon maradtak itt” (Ű. 26); „Csak néztem Nepomuki [szobra] felé, . . a szent [szobra] pedig olyan jóízűen áll­dogált hóbundájában, mint aki nagyon meg van elégedve a világ sorjával” 2*

Next