Kemény Gábor: Krúdy képalkotása - Nyelvtudományi értekezések 86. (Budapest, 1974)

II. Hasonlatok

30 Hasonlatok A hasonlat jelentősége Krúdy stílusában A szakirodalom egybehangzó tanúsága szerint Krúdy képalkotásában a hasonlatnak megkülönböztetett jelentősége van. Elegendő fellapozni bár­melyik művének bármely részletét: a hasonlatok gyakorisága és különlegessége azonnal szembetűnik. A szemléletesség és a hangulati motiváció képi kifejező­­eszközei közül Krúdy szívesebben folyamodik a részletezőbb, analizáló jellegű hasonlathoz, mint a tömörebb, szintetikusabb metaforához (vő. Hebczeg 41), bár ez utóbbinak számaránya és jelentősége sem csekély. A hasonlatoknak ez a gazdagsága szinte egyedülálló jelenség a magyar széppróza történetében. Nem állt módomban részletes statisztikai felmérése­ket készíteni, így mindössze arra az érdekes adatra utalnék, hogy míg Németh László három regényében, az összesen mintegy 1630 oldal terjedelmű Gyász­ban, Iszonyban és Irgalomban 336 hasonlat fordul elő (K. Szoboszlay 53), addig Krúdy kisregényében, a mindössze 68 oldalas Utitársban a hasonlatok száma 183. A hasonlatok relatív gyakoriságának mértéke Németh Lászlónál 336/1630 = 0,2; Krúdynál 183/68 = 2,66. Eszerint az előbbinél átlagosan öt oldalra jut egy hasonlat, az utóbbinál viszont oldalanként 2 -3 hasonlattal találkozunk. Krúdy impresszionista képtelítettségű szövegében körülbelül tizenháromszor olyan gyakori a hasonlat, mint Németh László regényeiben. Egy stíluseszköz sűrű előfordulása önmagában még nem sokat mond: a kvantitatív összehasonlítást kvalitatív elemzésnek kell követnie. Ez annál is fontosabb, mivel Krúdy hasonlatai nemcsak gyakoriságukkal, de jellegükkel, minőségükkel is kiütköznek a korszak szépirodalmából. Funkciójuk rendszerint jóval több a mondanivaló képszerű megjelenítésénél vagy hangulati aláfestésé­nél. Már Hevesi Andbás észrevette, hogy Krúdy gyakran nem a cselekmény szintjén fejti ki azt, amit igazából mondani akar, hanem a „mellékesbe”: a hasonlatok, képek anyagába rejti el üzenetének lényegét, ezekben vall leg­mélyebben, legőszintébben önmagáról, ezekben nyilatkozik meg realizmusa, metsző életismerete (Hevesi 272). Máteai László ennél is tovább megy: re­mek Krúdy-esszéjét arra a tételre építi fel, hogy a hasonlat Krúdynak nemcsak stílusát, de egész világképét meghatározó alaptényező, olyan princípium, amelyből kiindulva egyéniségének és művészetének minden titka feltárul előt­tünk (Mátbai 330). Nem vitás, hogy ezekben a megállapításokban van egy adag túlzás, az esszé műfajából is következő szubjektív felnagyítása egyes ki­ragadott mozzanatoknak; az azonban kétségbevonhatatlan tény, hogy a hason­lat valóban nemcsak a leggyakoribb, de a legfontosabb, legjellegzetesebb té­nyezője is Krúdy képalkotásának, s olyanféle szerepet tölt be szerzőnk stílus­­világában, mint Adynál a szimbólum vagy József Attilánál a megszemélyesítés. Meglepő és elgondolkodtató, hogy az egyébként is szegényes Krúdy­­irodalomnak a fentieken kívül alig van érdemleges mondanivalója Krúdy hasonlatairól. A kritikusok, irodalomtörténészek többnyire esszéisztikusan, impresszionista módon közelítik meg a problémát, Krúdy stílusában írnak Krúdy stílusáról. Hasonlatait magasztalják, de nem elemzik, futó megjegyzé­seik nélkülözik a nyelvészeti értelemben vett tudományosságot, a pontosan meghatározott fogalmakkal való, egzakt értékelést. Krúdy hasonlatairól szólva II.

Next