Kenyeres Ágnes (szerk.): Magyar Életrajzi Lexikon 1978-1991 (Budapest, 1994)

S - Scheffler János - Scheiber Sándor

Scheffler 782 sére. 1947-ben Detre Pállal és Takács Miklós­sal közösen önálló irodát nyitottak. 1948-tól az Építéstudományi Intézetben, 1949-5 i-ben a Városépítési Tervező Vállalatnál csoportve­zető, 1951-1960 között az IPARTERV, 1960-1962 között a Lakóépülettervező Válla­lat, majd a Típustervező Intézet munkatársa. 1962-től nyugdíjba meneteléig, 1974-ig a Bp.-i Műszaki Égy. (BME) lakóépületter­vezési tanszék docense. Tervpályázatokon mintegy 32 pályadíjat, köztük 12 első díjat nyert. Megvalósult épületei közül a legfonto­sabbak: Kecskemét, SZTK-székház (1948); bp.-i Lehel téri lakóépületek (1949-50); lakó­épületek Dunaújvárosban, Komlón, Tatabá­nyán, Oroszlányban, Pécsett, Petőfibányán, Győrben (1950-51); Sorokrási Öntöde (1953); Miskolc, Nehézipari Műszaki Egy. Erőműépület (1954); bp.-i Üllői úti lakóház (1958), Tárogató úti lakóház (1963), FTC-pá­lya(i974), Kígyó utca-Haris köz közötti pas­sage(i98i, másokkal), aDeák Ferenc téri isk. nagytermének és a Szervita téri templom mű­emléki helyreállítása (1983-85). Scheffler János (Kálmánd, 1887. okt. 29.-Dunadelta, Románia, 1952. dec. 6.): me­gyéspüspök. A gimn.-ot Szatmárnémetiben, a teológiát a bp.-i egy.-en és Rómában a Gre­goriánán végezte. Teológiából Bp.-en, egy­házjogból 1912-ben Rómában doktorált. 1910. júl. 6-án pappá szentelték. Ungváron káplán, Szatmárnémetiben 1912-től püspöki iktató, 1921-23-ban a szatmári r. k. gimn. ig.h.-e, 1923-25-ben Nagymajtény plébáno­sa, utóbb teológiatanár Szatmárnémetiben és Nagyváradon. 1940. okt.-ben a kolozsvári egy. egyházjogi ny. r. tanára. XII. Pius 1942. márc. 26-án kinevezte szatmári megyéspüs­pökké, márc. 28-án a váradi egyházmegye apostoli kormányzójává. 1945-ben a trianoni határok újbóli megvonásakor helyén maradt. 1948. ápr. 9-én az ismét egyesített szatmár­-váradi egyházmegye püspöke; aug. 4-én ezt a rumén törvény megszüntette, csak aj ászvá­sári és a gyulafehérvári püspökséget ismerte cl r. k. püspökségként. Az aug. 26-án tiltakozó tíz püspök egyike, ezért szept. 3-án nyugdí­jazták. Szatmár—váradi főesperes, 1949. máj. végén deportálták. - M. VIII. Sándor pápa és a bécsiudvar (Ungvár, 1914); A világi papok ká­noni engedelmessége (Bp., 1916); Kétbeszédafe­minizmusról (Schlzehta.Margittal, Szatmárné­meti, 1918); Hám János szatmári püspök... em­lékiratai 1848-49-ből (Bp., 1928); Szatmártól Chicagóig (útirajz, Szatmár, 1926); Szent Pál theológiája négy levele alapján (Bp., 1933); A szerzetesi élet katekizmusa (Nagyvárad, 1937)­Scheiber Sándor (Bp., 1913. júl. 9.—Bp., 1985. márc. 3.):nyelvész, irodalomtörténész, a nyelvtudományok doktora (1983). Mindkét szülői ágon rabbiősök leszármazottja. Heller Bernát tanítványa volt. 193 8-ban avatták rab­bivá. I938-I940közöttOxford, Cambridge, London könyvtáraiban - egyéb kutatások mellett - középkori héber kéziratokat tanul­mányozott. 1941-től 1944-ig Dunaföldváron volt főrabbi. 1944. dec. 31-én édesanyját a nyilasok lelőtték. 1945-től újjáépíttette, 1950-től igazgatta a pesti Rabbiképző Intéze­tet. Bár külföldről sok meghívást kapott (pl. ajeruzsálemi héber egy.-i könyvtár ig.-i tisz­tére), e hivatalban maradt haláláig. Anyelvtu­dományok doktora címet életművéért kapta. Publikációinak száma mintegy 1600. Fő mű­ve a Geniza Studies (Hildesheim, 1981), az egyetemes zsidó művelődéstörténet. Kiadta Löw Immánuel Fauna undMineralienjét (1969) és folklorisztikus tanulmányait (1975), Gold­zieher Ignác Naplóját (Leiden, 1978, magya­rul, ford. ~né Bernáth Lívia), a Kaufmann Haggadaht (1957), a Majmuni Kódexet (1980). Szerk. a Heller- (1941), a Löw- (1947) és a Goldzieher- (Jeruzsálem, 1958) emlékköny­veket, a Magyar—zsidó oklevéltár köteteit (1959-63, Grünwald Fülöppel, 1965-től egyedül), a Magyarországi zsidó hitközségek monográfiáit. 1970-től újraindította az Évköny­veket. Tanulmányokban dolgozta fel a pu­rim, széder, jóm-kippur, sóvuausz szakrális néprajzát. Jelentősek irodalmi motívumkuta­tásai, megfejtései: „bolygó zsidó", „szamár­létra", „fakitépő Sámson" stb. Az összeha­sonlító hagyomány- és tárgytörténeti mód­szer alkalmazásával iskolát teremtett. Kiadat­lan leveleket, verseket publikált (egy részét Zsoldos Jenővel). Jelentősek Arany- és Mik­száth-kutatásai. Prédikációi a műfaj legszebb hagyományait őrzik. Öccsének küldött leve­lek formájában naplót írt. Könyvtárának zsi­dó tárgyú anyaga az MTA Keleti Könyvtárá­ba került. - M. Magyarországi zsidó feliratok (monográfia, 1960; Leiden, 1983); Héber kó­dexmaradványok magyarországi kötéstáblákon (monográfia, 1969); Folklór és tárgytörténet (1-2. 1974, 1977; 3- 1984; írásainak bibliográ­fiájával).-/^. A Vigilia beszélgetése Sch. S.­ral (riporter: Bálint B. András, Vigilia, 1982. 11. sz.); Hahn István: Sch. S. tudományos munkássága (MIOK Évk., 1984. 3. sz.); In memórián Sch. S. Borzsák István (írod. tört., 1985. 3. sz.); Dán Róbert (New York-i Figye­lő, 1985. 4. sz.); Raj Tamás (Nagyvilág, 1985. 7. sz.); Váncsa István (Élet és írod., 1985. 10. sz.); Gizzy György (Új Ember, 1985. 11. sz.); Czeglédy Károly: Sch. S. (Magy. Nyelv,

Next