Kenyeres Ágnes (szerk.): Magyar Életrajzi Lexikon 1978-1991 (Budapest, 1994)

B - Bokor László - Bokor Vilmos - Bolberitz Károly - Boldizsár István

III Boldizsár majd a budakalászi Textilműveknél dolgo­zott mint tervező. Egészségi okok miatt 1963-tól a textilfestés helyett ötvöszománccal fog­lalkozott. Az új, választott műfajban készített művével az I. Orsz. Zománcművészeti Kiállí­táson mutatkozott be (Salgótarján, 1969), el­nyerte az üveggyár diját, valamint a városi ta­nács emlékplakettjét. Munkája díszíti a brazí­liai M agy. Nagykövetség fogadój át és a hévízi Termál Szálló hallját. Számosjelentős külföl­di kiállításon szerepelt, meghívást kapott a li­moges-i Nemzetközi Zománcművészeti Bi­ennáléra is (1975). Itthon részt vett a Fém­plasztika (Ernst Múz., 1967) és az Ékszer '70 (Csók Galéria) kiállításon. Bokor László (Bp., 1929. jún. 8.-Bp., 1979. márc. 20.): irodalomtörténész. 1947-ben érettségizett Bp.-en, majd a bp.-i tudo­mányegy.-en folytatta tanulmányait, itt szer­zett m. szakos tanári diplomát 1952-ben. Há­rom évig aspiráns volt, majd kutatóként dol­gozott az Irodalomtörténeti Intézetben. 1957-től gimn.-i tanár, később szakfelügyelő lett, végül a IV. ker.-i Dolgozók Gimn.-nak ig. h.-e haláláig. Irodalomtörténészként József Attila életművével foglalkozott, a költő kriti­kai fogadtatásának dokumentumait gyűjtötte össze. Összefoglaló művet, monográfiát nem írt, de tanulmányai, kritikái folyamatosan je­lentek meg az Irodalomtörténeti Közlemények, az Elet és Irodalom, a Kritika és más lapok ha­sábjain. - írod. Pomogáts Béla: B. L. (Élet és írod., 1979. 22. sz.); Szabolcsi Miklós: B. L. (írod. Tört. Közi., 1979.4. sz.);-hrg-: Emlé­kező sorok B. L.-ról (Kritika, 1979. 7. sz.). Bokor Vilmos (Bonyhád, 1897. jún. 2.­Bp., 1984. febr. 20.): festő. 1918-ban a bp.-i jogi egy. -re iratkozott be, de ezzel egyidejűleg művészeti tanulmányokat folytatott Iványi Grünwald Béla szabadiskolájában, majd Réti István magántanítványa lett. 1923-ban a pári­zsi Juliáné Akad.-t látogatta. 1925-ben Mün­chenben járt tanulmányúton, majd 1927-ben és 1929-ben hosszabb időt töltött Rómában s Olaszo. más városaiban. 1924-től kiállító művész. Első gyűjteményes kiállítását 1927-ben Nyíregyházán rendezte meg, majd 1929-ben Bp.-en a Nemzeti Szalonban; 1930-ban a Velencei Biennálén szerepelt, 1933-ban pe­dig a Fészek Klubban nyílt önálló kiállítása. A háborút követően akvarellsorozatokat ké­szített a romos Bp. épületeiről, lerombolt híd­jairól; a sorozat 17 darabja a Fővárosi Képtár tulajdonába került. Fontosabb kiállítása volt még Bp.-en a Csók Galériában (1959), a Der­kovits Teremben (1972, 1979), Szekszárdon (1980). Festészetében a természetábrázolás, a tájkép kapott kizárólagos szerepet. A tuda­tos képépítkezés, a lágy koloritjellemzik mű­vészetét. Bolberitz Károly (Bp., 1906. jan. 21.-Bp., 1978. márc. 20.): vegyész-és egész­ségügyi mérnök. A bp.-i műegy.-en szerzett vegyészmérnöki, majd nagybátyja, Heller Farkas ösztönzésére közgazdasági oklevelet. Az 1920-as évek végétől az Orsz. Közegész­ségügyi Intézet munkatársa, majd 1935—1938 között az Iparügyi Min. főmérnöke volt. 1938-tól a Wander Gyógyszergyár főmérnö­ke, később vezérig.-ja 1948-ig. Ezt követően ismét az Orsz. Közegészségügyi Intézet veze­tő munkatársa volt nyugdíjazásáig. Kutató­munkája a vízegészségügyre, az ipari üzemek vízgazdálkodására, a vízkezelési technológiák kidolgozására és a szennyvíztisztításra tetjedt ki. Szakirodalmi cikkei és tanulmányai a spe­ciális vízanalitikai módszerekkel az ipari szennyvizek minősítésével és tisztításával, a szabadtéri fürdők vizeinek közegészségügyi minősítéséve foglalkoznak. Jelentős szerepe volt számos szabvány és egészségügyi rende­let megalkotásában. A hazai felsőoktatásban szakmérnöki és orvostovábbképző tanfolya­mok előadója; több egy.-i jegyzet szerzője volt.). - írod. Dr. B. K. 1906-1978 (Hidrol. Közi., 1979. 7. sz.). Boldizsár István (Orosháza, 1897. júl. 29.-Bp., 1984. nov. 20.): festő. 1917-ben Lyka Károly ajánlásával felvették a Képző­műv. Főisk.-ra Réti István növendékének. Az ő ajánlására 1918-19-ben Nagybányán Thor­ma Jánosnál tanult a művésztelepen, megis­merkedett és barátságot kötött Szőnyi István­nal, Kecskeméten Iványi Grünwald Bélával; 1920-1937 között Nagybányán festett. 1921-24-ben a Müncheni Akad.-t és a Hoff­mann Szabadiskolát látogatta, Rómában, Pá­rizsbanjárt tanulmányúton, 1925-ben végleg Bp.-re költözött. Első gyűjteményes kiállítá­sa 1926-ban az Ernst Múz.-ban volt tanárával, Iványi Grünwalddal; részt vett 1928-ban réz­karcaival és nyolc olajfestményével a római, grafikáival 1930-ban a velencei nemzetközi kiállításon. 1932-ben festette az Iványi Grün­wald-portrét, ezzel megindult portréfestői pályafutása; 1945-ig elismert portré- és tájfes­tő volt. 1941-1948 között a Képzőművészeti Főisk.-n tanított, ahonnan 1948-ban betegsé­gére hivatkozva saját kérelmére nyugdíjba ment. Kezdetben nagybányai tanulmányai révén az impresszionizmus útján haladt, ké­sőbb realisztikus előadásmódja érzékletes szí­nekkel, felragyogó színfoltokkal, egyéni technikai kiérleltséggcl gazdagodott. Az 1950-es évektől kezdve Mo. festői tájainak (D-Alföld, Balaton) felfedezésével tájképfes-

Next