Klaniczay Tibor: A realizmus kérdései a magyar irodalomban. Az Irodalomtörténeti Kongresszus vitái 1955. november 1-2-3. (Budapest, 1956)

A szocialista realizmus kibontakozáa a magyar irodalomban

A »köznapi«, »kis« dolgoknak s a nagy emberi perspektívának ez a sajátosan bensőséges, dialektikus kettőssége jellemzi legjobban József Attila pártosságát. S ha mai, felszabadulás utáni líránkat ebből a szemszögből nézzük, akkor egy érdekes dilemmával találkozunk. A mi költészetünk általában még nem volt képes a pártosság eszméjének ilyen egyetemes kifejezésére. Egy időben, régebben inkább csak a »távlat« motívumát szólaltatta meg, néha nagyon is elvont, a konkrét helyzettől elvonatkoztatott perspektíva formájában. Most pedig — líránk jelenlegi szakaszában — mintha csak a humanizmus motívumának megszólaltatására volna hangja, s valahogy ez a »humanizmus« egyre inkább absztrakt jellegűvé válik. (Mindezt persze az egyes időszakok tendenciáinak felnagyítá­sával, határozott kiélezésével mondom.) Líránk jelenlegi helyzetének jellemzésére egy olyan verset választottam, amelyben megfigyelhető költőink mostani bizonyos értelmű megtorpanása. Ez a vers Nagy László költeménye az Új Hang októberi számából : A vasárnap gyönyöre. Jelentős, nagy lélegzetű és szép költemény, majd minden sora Nagy László tehetségének gazdag színeivel telve. A kevésbé »problematikus« mai versek közül való, a fentebb kifejtett tendencia azonban így is megmutatkozik benne. Ez a költemény egy helyes, kommunista gondolat ihletéből született. Az emberi életben szükséges termékeny szabadidő gondolatát és hangulatát sugározza. A szocialista humanizmusnak azt az elvitathatatlan igazságát, hogy az embernek joga van a vasárnap idillikus boldogságára, amely a kommunizmus korában egyre huzamosabb, a ráfordítható időt tekintve egyre kiterjedtebb lesz majd. Tehát azt, amit József Attila első sora próbál összefog­lalni : »ehess, ihass, ölelhess, alhass.« Csakhogy ebből a költemény­ből valahogy már elvész a második sor motívuma, a távlat, a teremtő munka gondolata, a munka pátosza. (Természetesen megint részletesebb fejtegetésre volna szükség mind a költeményt, mind Nagy László egész munkásságát illetően.) Valamiféle egyoldalúságról van tehát szó. Költőinket ma elsősorban — még a távlat elvesztése árán is — csak a humanizmus valamiféle elvont gondolata vezeti. Kritikánk és irodalompoliti-409

Next