Klaniczay Tibor: A realizmus kérdései a magyar irodalomban. Az Irodalomtörténeti Kongresszus vitái 1955. november 1-2-3. (Budapest, 1956)

A szocialista realizmus kibontakozáa a magyar irodalomban

A megállapítás lényege igaz, de vázlatosságánál fogva nem helyesek a részletek. Most nem akarok a szociografizmus korlá­tain és a népiesek realizmus-értékén vitatkozni, inkább a két nagy író elhelyezésével. Hogy Móricz, a maga paraszti demokratizmusá­val több, mint kritikai realista, azt éppen Nagy Pétbe, bizo­nyította monográfiájában. Őt joggal nevezhetjük a magyar szo­cialista realizmus előfutárának. Abban viszont már kétel­kednem kell, hogy József Attila is csak előfutár-e? S ez nem csupán a szavakon való nyargalás, hanem lényegbevágó kérdés. A szocialista realizmust nem stílusjegyek, hanem az újfajta világ­nézet, a marxizmus—leninizmus ideológiája különözi el a más­fajta realizmustól. S ez a világnézet tette József Attilát, a nagy költőt Ady után legnagyobb nemzeti költőnkké a huszadik szá­zadban. Vajon mit látott volna e nélkül az újfajta tudatosság nélkül a város peremének munkásaiban a fasizmus szorítása ide­jén? Legfeljebb a régi, friss tömeg kushadását, a reménytelen alternatívát, mint legnagyobb tehetségű barátja : Galamb ucca! Pokol tornáca! Vagy mégis, a Jövendő tornáca vagy? De előtte a sivárságban is biztos fénnyel világlott fel a jövő, a mi világunk. Nem a fanatikus problémátlan vakbuzgóságával, vagy az utópista naiv álmodozásával, hanem a marxista költő lényeglátó optimizmusával és történelmi pillantásával. Van-e magyar költő irodalmunkban Petőfin kívül, akinek az eszme, amelyre feltette életét annyira húsává-vérévé vált volna, mint József Attilának? Lírája, amely csak úgy sugározza az igazi emberi nagyság, a tár­sadalmi értelemben felnőtt ember igényét egy olyan korban, »mikor az ember úgy elaljasult«, lehetett volna-e ekkora — minden költői tehetség mellett — enélkül az újfajta tudatosság nélkül? Ha majd komolyan vesszük lírai gondola­tait és összefüggően felmutatjuk azt az újfajta humanizmust, a szocialista huma­nizmust, azt az új etikát, amelyet az em­beri szabadságról, a munkáról, a szabadidő örömeiről, az emberek társadalmi és egy­máshoz való viszonyáról vallott, akkor láthatjuk csak igazán, milyen magaslatokra juttatta a magyar lírát. S akkor bizonyára eloszlik majd nemzeti álszerénységünk és elfoglalja méltó helyét a szoci­alista világirodalomban, Majakovszkij mellett. 440

Next