Klaniczay Tibor: Marxizmus és irodalomtudomány (Budapest, 1964)

Pozitivizmus és filológia

egyes marxisták annyiban hibásak, hogy ezt kritika nélkül ma­gukévá tették. A pozitivizmus és a filológia azonosítása egyúttal azt is ma­gában foglalja, hogy a pozitivisták a filológiai munkát már ki­elégítő módon elvégezték. A szellemtörténészek ezt valóban így gondolták és kritikátlanul építettek a pozitivisták megbízható­nak vélt adataira, szövegkiadásaira. Pedig ezek megbízhatósága, mint fentebb kifejtettem, sokszor felette kétes és ezért a szellem­történészek gyakran estek áldozatul a pozitivistákkal kapcsolatos hiedelmüknek. A marxista kutatás azonban a tényekre épít, s ezért hamar ki kellett derülnie a korábbi filológiai munka elég­telenségének. A filológia új fellendülése ezért a marxista iro­dalomtudomány kibontakozásával együtt következett be. Mi­helyt napirendre került a magyar irodalom társadalmi összefüg­géseinek vizsgálata, mihelyt az új irodalomtörténetírás nem ato­mizált jelenségekként fogta fel az irodalmi alkotásokat és mi­helyt nem pusztán levegőben lógó eszmék megnyilvánulásait ke­reste bennük, hanem az osztályharc irodalmi vetületét és a mar­xista értelemben vett történetiséget, akkor látnia kellett, hogy sok esetben egyszerűen kicsúszik lába alól a talaj. Mindnyájan tapasztalhattuk, hogy a valóságos összefüggéseket keresve rosz­­szaknak bizonyultak a szövegek, hiányosaknak az életrajzok, pontatlanoknak az adatok. Egy publicisztikai írás esetében talán még elég volt a pozitivisták által feltárt anyag, de mihelyt klasz­­szikusaink méltó feldolgozásához és értékeléséhez s különösen a szintézis előkészítéséhez hozzáfogtunk, ez messze elégtelennek bi­zonyult. Mikor Ady cikkeinek kiadása, József Attila életművé­nek feltárása vagy a XVII. század szabadságharcos költészeté­nek helyes — nem a Thaly-féle romantikus — értékelése és sok más kérdés napirendre került, ingoványon éreztük magunkat és ez elengedhetetlen kötelességünkké tette az anyag becsületes fel­tárását és az elmaradt filológiai munka elvégzését. Nem a pozitivizmus, hanem a marxista történetírás igénye idézte tehát elő a filológiai munka új kibontakozását. Ez nem a pozitivizmus reneszánsza, hanem ellenkezőleg a pozitivizmus kri­tikája; annak dokumentálása, hogy a pozitivizmus a maga ide­alista szemléletével azon a téren sem tudott megnyugtató ered­ményt felmutatni, amit egyik fontos feladatának nyilvánított. Az egzaktság, amivel a pozitivizmus képviselői kérkedtek, nem ná­luk keresendő, ezt a marxista irodalomtörténetírásnak kell meg­226

Next