Klaniczay Tibor: Marxizmus és irodalomtudomány (Budapest, 1964)

A polgári örökség és a marxista irodalomtudomány

történet kutatásai a nyugati „hatások” után Petőfi költészetében. Álláspontját történetileg megokolja, rámutatva, hogy „liberaliz­mus és demokrácia elválása 1848-ban csak Magyarországon ment végbe a forradalmi népi demokrácia formájában”, s ezért a nyu­gati irodalmak „Petőfi Sándorhoz fogható forradalmi költőt” nem adhattak ekkor. (I. h. 81—2.) Bár Révai rámutat viszont az orosz irodalom bizonyos párhuzamos jelenségeire, tétele s ezzel kapcsolatos gondolatmenete akaratlanul mégis Petőfi magyarsá­gának túlhangsúlyozására vezetett. Láttuk, hogy a konzervatív álláspont Aranynak csúcspont, norma voltát azzal a hamis teó­riával kötötte össze, hogy az ő költészetében inkarnálódik klasz­­szikus nagyságában és tisztaságában a nemzeti erkölcs és nemzeti világnézet, s ezért ő a leggyökeresebben magyar költő, mélyeb­ben, igazabban magyar Petőfinél. E szemléletnek a fényében Pe­tőfi forradalmisága, a magyarságtól idegenebb, sőt külföldi be­folyás eredménye. Révai ezt a tételt fordítja meg, amikor — a valóságnak megfelelően — kimutatja, hogy Petőfi forradalmisága nem külföldi hatások függvénye, hanem a magyar fejlődés ter­méke. A gyakorlatban azonban most már Petőfi lett — messze több joggal persze, mint Arany — világnézeti klasszikus, emberi, erkölcsi és nemzeti ideál. „Petőfit népünk sosem csak irodalmi újítónak tartotta, hanem zászlónak és programnak” — állapítja meg Révai. (I. h. 76.) A konzervatív nézőponttal szembeállítva ez mélységesen igaz és helyes, de a Petőfi eszmény abszolutizá­lása irodalmi és politikai téren, Petőfinek nemzeti-művészi nor­mává, magyarság-ideállá való fejlesztése már súlyos hibák for­rása lett: megmutatta ezt az éppen Révai irodalompolitikája nyo­mán kialakult Petőfi-centrikus líra az 1950-es évek elején, poli­tikai téren pedig az 56-os ellenforradalom útját egyengető, a Pe­­tőfi-eszmény történetietlen, normatív felfogását meglovagoló Pe­­tőfi-kör. A konzervatív irodalomtörténet népies-nemzeti vagy „nem­zeti klasszicista” Arany-normájával szemben tehát a forradalmi, de ugyancsak népies-nemzeti Petőfi-norma lépett. S hogy ez valóban időtlen norma, eszmény, azt nemcsak Révai irodalom­­politikája, hanem Ady- és József Attila-értelmezése, értékelése is bizonyítja. Petőfi-tanulmányaiban több ízben is hangsúlyozza Petőfi költészetének, sőt világnézetének és magyarságának az Adyénál magasabb rendű voltát. De kimondatlanul ott lappang ez zseniális Ady-tanulmányában is. Ezért kell Ady szimbolizmu­27

Next