Klaniczay Tibor: Marxizmus és irodalomtudomány (Budapest, 1964)

A polgári örökség és a marxista irodalomtudomány

sát bizonyos fokig védelmeznie, megmutatnia, hogy Ady szá­mára nem volt más megoldás, hogy a szimbolizmus itt történelmi kényszerűség, vagyis hogy Adyt nem érheti gáncs a népies-nem­zeti formának a szimbolistával való felcserélése miatt. Még ta­nulságosabb József Attila esete. Mikor Ady-könyvében oly ta­láló magyarázatot ad a líra primátusára a magyar irodalomban, a következőt fűzi hozzá: „Más okok hatottak Balassinál, mint Petőfinél, mások Adynál, mint Illyés Gyulánál.” (I. h. 213.) Majd később, „a forradalmak utáni magyar líra” útjának Ady­­hoz való viszonyát fejtegetve, csak „Illyés Gyuláék költészeté”­­ről beszél. (I. h. 218.) A népies-nemzeti Petőfi-norma jegyében valóban Illyést kell az első világháború utáni magyar líra repre­zentatív alakjának tekinteni, s nem a hagyományos népiesség- és nemzetfogalom kereteibe nehezebben beilleszthető proletár­internacionalista József Attilát. Révai ideológiai, tudósi és gondolkodói nagyságát bizonyítja, hogy utolsó éveiben módosított álláspontján, felismerte és új gon­dolatokban, igaz megállapításokban gazdag tanulmányokban mutatta be József Attila nagyságát, a magyar irodalom fővona­lába való tartozását. De sajnos, álláspontjának ez a megváltozása nem saját normatív felfogásának a revideálása útján, hanem Jó­zsef Attilának a hagyományos kategóriákba való erőltetett be­helyezése útján történt. Miként Adynál a szimbolizmus, úgy itt az avantgardizmus minősült szükségszerű kitérővé, amely őt „a népi és nemzeti formától” ideiglenesen eltávolította, hogy majd később „a fordulat a népihez és nemzetihez ... végbemehessen”. (I. h. 335—6.) S mivel Révai szemében a népiesség a költői nagy­ság elengedhetetlen feltétele, József Attilát egy különös, fából­­vaskarika „urbánus népiesség” képviselőjeként jellemzi, Villon­ban jelölve meg e „városi népiesség” példaképét. (I. h. 374.) S hogy Révainál a konzervatív irodalomtörténettel való po­lémia valóban a Gyulai Pál-i, Horváth János-i kategóriákon belül folyik, azt éppen Révai utolsó nagy jelentőségű tanulmá­nyának az utolsó fejezete, kicsengése, summája árulja el min­dennél jobban. József Attila és az új klasszicizmus címet viseli e fejezet, s ezzel bevonja a marxista tudományba Horváth János leginkább elutasítandó, mert a konzervatív-normatív tendenciát legsikeresebben szolgáló kategóriáját. Persze ezt is igyekszik a talpára állítani. Kitűnően jellemezve és bírálva a Horváth Já­nos-i klasszicizmus-felfogás konzervatív, forradalomellenes, 28

Next