Klaniczay Tibor: Marxizmus és irodalomtudomány (Budapest, 1964)

A polgári örökség és a marxista irodalomtudomány

li s puszta formalizmusba süllyed. De az örök törvények lassan­ként visszanyerik uralmukat s háttérbe tolják az ideiglenes diva­tokat.” (Emlékbeszédek II. 224.) Valamely régiben látni az örök törvények megtestesülését, minden elvileg új jelenséget „ideiglenes divat”-nak és formalizmusnak minősíteni, s várni, várni annak eljövetelét, aki majd a törvényt ismét betölti: ime a normatív iro­dalmi gondolkodás lényege. A normatív irodalomtudósok és kri­tikusok tragédiája, hogy az a nagy író, aki az általuk védett tör­vényeket ismét betöltené, sohasem jön el, hogy eszményeik szerint csak a középszerűek, az epigonok dolgoznak. Jönnek viszont má­sok, akik nem felelnek meg a törvénynek, s lesz Vajda és Revicz­ky „ideiglenes divat” Gyulai, Ady pedig Horváth János számá­ra; lesz formalistává egy időben József Attila Révainak, Brecht pedig Lukácsnak a szemében. Pedig vannak törvények, s különösen nekünk marxistáknak vannak törvényeink, hiszen a marxizmus-leninizmust bátran te­kinthetjük a társadalom, az ideológia fejlődését, alakulását, vál­tozását kifejező, megragadó törvények tudományának. Csakhogy a marxizmus által felfedett törvények nem a múltból elvont nor­matív eszményképek, hanem a fejlődés dialektikájának törvény­­szerűségei. Ezeknek a törvényeknek a felismerését történeti stúdi­umok tették lehetővé. Marx és Engels az ősközösségig, a rabszol­gatársadalomig nyúltak vissza, hogy meghatározhassák a társa­dalmi formák változásának, s azon belül az osztályharcnak a törvényszerűségeit. Ennek eredményeként vált lehetővé a társa­dalom további útjának, az osztályharc további menetének és szo­cialista forradalomba való szükségszerű torkollásának előre való felismerése. Az irodalom fejlődésének törvényszerűségeit a marxista tudo­mány még kevéssé dolgozta ki. Pedig a polgári tudomány leg­feltűnőbb tévedéseinek korrigálása után immár ez a legfontosabb feladat. Nemcsak a tudományos igazságnak tartozunk a követ­kezetes történeti vizsgálat és szemlélet megvalósításáért, hanem az irodalompolitika és az élő irodalom számára is ezáltal nyújt­hat a legkomolyabb segítséget az irodalomtudomány. A jelen kér­déseiben ugyanis nem akkor tájékozódunk helyesen, ha annak je­lenségeit a múlt valamely nagy jelentőségű, de a keletkezés és el­múlás dialektikus törvényének mégis csak alávetett szakaszához viszonyítjuk, hanem ha az irodalom fejlődésének a jelenen át a jövő felé vezető útját, ennek az útnak a törvényszerűségeit ismer-34

Next