Klaniczay Tibor: Marxizmus és irodalomtudomány (Budapest, 1964)

A művészeti stílusok helye a marxista kutatásban

ízlése. Lukács és követői a burzsoázia hanyatló ízlésével, s mű­vészi útkereséseivel nem egy új, éppen születő és kibontakozó mű­vészet szempontjait szegezték szembe, hanem a burzsoázia teremtő korszakának a maga korában páratlan remekműveket létrehozó, de ma már elavult ízlését és stílusát. Így azután a realizmus kon­cepció minden marxista szándék ellenére számos esetben éppen a szocialista irodalom és művészet ellen fordult. Ismeretes Lukács Györgynek Brecht elleni támadása, a József Attila költészetével szemben sokáig megnyilvánuló tartózkodás, vagy művészeti té­ren Derkovits elmarasztalása, s nagy szocialista művészeinkkel szemben — a realizmus címén — a millenniumi uralkodó osztályt dicsőítő, illetve a Horthy-kor kegyeit élvező harmadrangú mű­vészek példaképpé emelése. Hiába állította tehát a lukácsi realizmus-elmélet a formalista­szellemtörténeti stíluselméleteket látszólag a fejükről a talpukra, az eredmény hibás maradt. Ez már csak azért is szükségszerű, mert mind a kettő végső fokon Hegel egyik kevéssé szerencsés tételére, a klasszika és romantika örök harcának Schlegeltől át­vett és általa továbbfejlesztett formulájára vezethető vissza. A Wölfflintől d’Orsig ívelő stíluselméletek a hegeli koncepció szubjektív idealista-formalisztikus-szellem történeti eltorzításai. A realizmus-antirealizmus antagonizmusának az elmélete viszont a hegeli formula materialista továbbfejlesztésére irányuló kísérlet, amely azonban akaratlanul is közeli rokonságban marad annak objektív idealista korszerűsítéseivel. Ez utóbbiak jellegzetes pél­dája Benedetto Croce esztétikája, amely a poesia — non poesia formulával próbálja tisztázni a művészetek alapproblematikáját. S mivel a neohegeliánus Croce ugyanannak a múlt századi ízlés­nek az alapján áll s ugyancsak a múlt századi realista stílust ked­veli, mint Lukács neohegeliánus gyökerű esztétikája, értékeléseik — a köztük levő minden nézetkülönbség ellenére is — többnyire azonosak: konzervatív nézőpontból idegenül állnak a modern művészetek előtt, a múltra vonatkozóan pedig, ami a lukácsi elmélet szerint realista, az Croce szerint általában a „poesia” pozitív kategóriájába tartozik, az „antirealista” jelenségek pedig Croce esztétikájában többnyire „cattivo gusto” (rossz ízlés) címen kerülnek elmarasztalásra. Jellemző, hogy az olasz szellemi élet­ben Croce és Lukács esztétikai nézetei könnyen és gyakran ke­verednek, s Croce számos tanítványa ma a lukácsi esztétikát kép­viselve törés nélkül folytatja munkássága eredeti irányát. A Cro-73

Next