Kóbor Enikő: Vizsgafeszültség és egyetemi teljesítmény - Pszichológia a gyakorlatban 19. (Budapest, 1972)

III. Hogyan élik át a hallgatók a vizsgaizgalmat?

zőtől függ, melyek között nem kis jelentőségük van a pszichológiai és szociális hatásoknak, interakcióknak stb. Most pedig ugyanezt az összefüggést, tehát a feszültség— szorongás —teljesítmény kapcsolatát vizsgáljuk a hallga­tói vallomások, vélemények tükrében. A felmérésben a hallgatók vizsgaigényeiről, eredményességi törekvéseiről a kérdésekre adott válaszok alapján ítéltünk. Nem tér­tünk el a hallgatói vallomásokon alapuló kérdőíves mód­szertől a vizsgaizgalomra vonatkozó résznél sem, ahol arra igyekeztünk választ kapni, hogyan észlelik és befo­lyásolják a hallgatók vizsgaizgalmukat és mi a vélemé­nyük hatásáról. Azért jogos kérdőíves módszerrel vizsgálni a problémát, mert a szorongás annyiban érdekes a vizsgán, amennyi­ben a hallgató ezt átéli, amennyiben saját maga számára is nyilvánvalóvá válik, hogy teljesítményét egy akarat­lagosan nehezen befolyásolható állapot csökkenti. Kér­déseink ennek feltárására irányultak. Tisztában vagyunk azzal, hogy a válaszban — mint minden kérdőíves mód­szernél — szerepe van az őszinteségnek, az önmegfigye­lésnek, az intellektusnak stb. Értékelésük során igyekez­tünk figyelembe venni, hogy a szorongásra hajlamos személyek hajlamosak a túlgerjesztettségre is, és hiper­­reakciókat adnak (Duffy 1957), továbbá teljesítményü­ket aláértékelik (Iones 1960). A miskolci egyetemen a vizsgálatot kibővítettük a Taylor-skálával, melynek mutatói kiegészítik kérdő­ívünk hallgatói szorongásra vonatkozó adatait. Amennyiben hallgatóink vallomásai alapján s teljesít­ményüket (vizsgaeredményüket) retrospektiven vizsgálva úgy találtuk, hogy a magas aktiváltság kedvezően hatott teljesítményükre, ill. nem váltott ki erősen negatív szo­rongásélményt, inkább a „pszichikus feszültség” elne­vezést használtuk. Ezt az elnevezést azért választottuk, mert a szorongás az aktivációs-kontinuum viszonylag magas aktivációs szintet kifejező jellegzetes szakasza. s* 115

Next