Kóbor Enikő: Vizsgafeszültség és egyetemi teljesítmény - Pszichológia a gyakorlatban 19. (Budapest, 1972)

III. Hogyan élik át a hallgatók a vizsgaizgalmat?

tanulóinak összehasonlítása iszorongás szerint, a szoron­gás és a vizsgák, az iskolai előmenetel stb. Bennünket a vizsga és a szorongás kapcsolata érdekel, ezért az iro­dalomból csak a szorongás és a számonkérés, ill. a vizs­­gajellegű helyzetekre vonatkozó kutatásokra hivatko­zunk.* Child (1964) általános és középiskolásoknál vizsgálta (JMPI és GAS) a szorongás hatását az iskolai teljesít­ményre, s úgy találta, hogy a nagyfokú vagy akár a mér­sékelt szorongás előnytelen az iskolai teljesítményre. Azaz a Yerkes—Dodson-féle törvényszerűséget nem tapasz­talták. Ezt annak tulajdonították, hogy a vizsgák annyira bonyolult és nehéz feladatokat jelentenek, hogy a Yerkes—Dodson-féle optimum nagyon alacsonnyá válik. Sarnoff és munkatársai (1959, GAS és TAS), Maccandler és Castaneda (1956, id. Child 1964), Bigges (1962, id. Child 1964) negatív összefüggést mutattak ki a szorongás és a tanulmányi eredmények között. Sarnofe és munka­társai (1959) általános iskolásokon végzett vizsgálatuk­ban azt a kísérleti hipotézist akarták igazolni, hogy a vizsgák előtt a gyermekek szorongásszintje, amelyet Test Anxiety Scale-lel mértek, emelkedik, s negatív korreláció mutatkozik majd a TAS és az iskolai eredmé­nyek között. Ez azonban nem sikerült. Furneaux (1956, id. Child 1964, JMPI és GAS segítségével) pozitív korrelációt állapított meg egyetemi hallgatók esetében a neurotikus­­ság (a neurotikusságot és drive-ot Furneaux egy későbbi * A vizsgálatokban különféle eljárásokat alkalmaztak; a feladat­szorongásra érzékeny Sarason-féle Test Anxiety Scale-t: feladat­­szorongás-skálát (TAS), a sokkal általánosabb jellegű szorongást mérő általános (GAS) és a manifeszt szorongásskálát (MAS), ill. a Maüdsiey személyiségleltárát (MPI), vagy annak ifjabb korosztály számára készült változatát (JMPI) használták fel. Ez utóbbiaknál a szerzők a szorongás és a neurocitás terminusokat hasonló értelem­ben használják. A hivatkozásoknál zárójelben tüntettük fel az al­kalmazott módszer elnevezésének rövidítését. 8 Kóbor: Vizsgafeszültség 113

Next