Kóbor Enikő: Vizsgafeszültség és egyetemi teljesítmény - Pszichológia a gyakorlatban 19. (Budapest, 1972)
III. Hogyan élik át a hallgatók a vizsgaizgalmat?
tanulóinak összehasonlítása iszorongás szerint, a szorongás és a vizsgák, az iskolai előmenetel stb. Bennünket a vizsga és a szorongás kapcsolata érdekel, ezért az irodalomból csak a szorongás és a számonkérés, ill. a vizsgajellegű helyzetekre vonatkozó kutatásokra hivatkozunk.* Child (1964) általános és középiskolásoknál vizsgálta (JMPI és GAS) a szorongás hatását az iskolai teljesítményre, s úgy találta, hogy a nagyfokú vagy akár a mérsékelt szorongás előnytelen az iskolai teljesítményre. Azaz a Yerkes—Dodson-féle törvényszerűséget nem tapasztalták. Ezt annak tulajdonították, hogy a vizsgák annyira bonyolult és nehéz feladatokat jelentenek, hogy a Yerkes—Dodson-féle optimum nagyon alacsonnyá válik. Sarnoff és munkatársai (1959, GAS és TAS), Maccandler és Castaneda (1956, id. Child 1964), Bigges (1962, id. Child 1964) negatív összefüggést mutattak ki a szorongás és a tanulmányi eredmények között. Sarnofe és munkatársai (1959) általános iskolásokon végzett vizsgálatukban azt a kísérleti hipotézist akarták igazolni, hogy a vizsgák előtt a gyermekek szorongásszintje, amelyet Test Anxiety Scale-lel mértek, emelkedik, s negatív korreláció mutatkozik majd a TAS és az iskolai eredmények között. Ez azonban nem sikerült. Furneaux (1956, id. Child 1964, JMPI és GAS segítségével) pozitív korrelációt állapított meg egyetemi hallgatók esetében a neurotikusság (a neurotikusságot és drive-ot Furneaux egy későbbi * A vizsgálatokban különféle eljárásokat alkalmaztak; a feladatszorongásra érzékeny Sarason-féle Test Anxiety Scale-t: feladatszorongás-skálát (TAS), a sokkal általánosabb jellegű szorongást mérő általános (GAS) és a manifeszt szorongásskálát (MAS), ill. a Maüdsiey személyiségleltárát (MPI), vagy annak ifjabb korosztály számára készült változatát (JMPI) használták fel. Ez utóbbiaknál a szerzők a szorongás és a neurocitás terminusokat hasonló értelemben használják. A hivatkozásoknál zárójelben tüntettük fel az alkalmazott módszer elnevezésének rövidítését. 8 Kóbor: Vizsgafeszültség 113