Lengyel Béla: Szovjet irodalom Magyarországon 1919-1944 - Irodalom - szocializmus (Budapest, 1964)

A szovjet irodalom fogadtatása a magyar irodalmi irányzatok és írók részéről

elemzi a magyar munkásirodalom kérdését. Az agitátor-irodalom ideje lejárt, de a realista elbeszélő munkásirodalom nálunk még nem született meg. Ismét rámutat: ha a magyar munkás „hazai munkásírók helyett a prog­resszív polgári írókat és a külföldi nagy realista szocialistákat, Gorkijt, Travent, Solochovot, a régiek közül pedig Hugót, Zolát olvassa, annak az az oka, mert nincsenek olyan magyar munkásírók, akik őt kifejeznék”. A magyar munkásáhrázolásokból hiányzik a nemzeti jelleg, enélkül pedig elvont marad a munkás alakja. Gorkij alakjai nem program szerint, hanem szükségképpen orosz munkások.276 Veres Péter megcáfolja Kassáknak azt a hozzászólását,277 hogy egyáltalán nincs munkásirodalom. Az a kérdés, hogy osztályukkal vagy osztályuk nélkül akarnak-e előre törni a mun­kás- és parasztírók. Kitűnő példával bizonyítja állítását: Knut Hamsun is, Gorkij is a mélységből indult el, de „Gorkij hű maradt nemcsak az osztályhoz, hanem a harcos mozgalomhoz is (bár neki is lehetett vitája a párttitkárokkal), mégis keresztül nőtt az osztályokon. Ham­sun viszont csak kinőtt az osztályából, de szinte észrevétlenül bele­nőtt a másik osztályba. Aki ma osztályfeletti akar lenni s írás­ban és emberi magatartásában ezt próbálja érvényesíteni, az végül a túloldal osztályemberévé válik még akaratlanul is, mert az alulról feltörő osztályerők szigorúan élére állítják a kérdést: hova tartozol? Amikor ők har­colnak, senki sem maradhat semleges. Amíg lesz külön munkásosztály, addig lesz és legyen is munkásirodalom. Legyen harcos és ábrázoló irodalom. Mint Gorkij.”278 Ez az egyszerű, világos lenini okfejtés a pártos, osztályharcos, forradal­már Gorkijt állítja a haladó magyar írók elé erkölcsi és művészi példaképül. József Attiláról szóló cikkében megállapítja, hogy a nagy költők — akik közé sorolja József Attilát is — mindig tendenciózusak; tendencia és művé­szet csak a középszerűeknél kerülhet szembe egymással. „Dante, Goethe, Tolsztoj, Gorkij nem dobta el a művészetet a tendenciáért, de a tendenciát se a művészetért, mert nem szerepet játszottak, hanem önmagukat adták. ... (A Gorkijok sohasem öregednek meg.) ... a tendencia ... az alkotás­tól éppoly elválaszthatatlan, mint a forradalom az építéstől.”279 A munkásirodalom kialakulásának kérdésével, nehézségeivel foglal­kozik az 1944-ben megjelent Munkások c. prózai antológiához írt előszavá­ban is. Megállapítja: a munkásságnak még nincs egyetemes emberi igényéhez méltó irodalma. Nem véletlen, hogy ez a kialakuló irodalom „legmagasabb formáját Gorkijnál érte el, éppen annak a népnek az írójánál, amely legelő­ször kísérelte meg a szocializmus megvalósítását”.280 SZABÓ PÁL Szabó Pál realizmusa is — Móricz Zsigmond művei mellett — Gorkij és Solohov alkotásain nevelkedett, önéletrajzi regényében, írói pályájának 276 Uő: Feljegyzések a mai magyar munkásirodalomról. KN 1941. 2. sz. 12. 277 Kassák Lajos: „Munkásirodalom.” Uo. 8. sz. 5. 278 Veres Péter: Van-e hát munkásirodalom? Uo. 8. sz. 5—6. 2 79 Uő: József Attila. KN 1942. 8. sz. 7. 280 Munkások. Veres Péter bevezető tanulmányával. Bp. 1944. 7. 219

Next