Lukács György: Adalékok az esztétika történetéhez (Budapest, 1953)

Engels Frigyes, mint irodalomteoretikus és irodalomkritikus

például Freiligrath verseit olvassa valaki, igazán azt hihetne, hogy az embereknek egyáltalában nincs nemiszervük... Valóban itt az ideje, hogy legalább a német munkások megszokják, hogy dol­gokról, amelyeket naponként vagy éjjenként ők is gyakorolnak, természetes, nélkülözhetetlen és igen kellemes dolgokról, ugyan­olyan elfogulatlanul beszéljenek, mint a román népek, mint Homé­rosz és Platón, mint Horatius és Juvenalis, mint az Ótestamen­tum és a Neue Rheinische Zeitung.“ Ha elolvassuk például a német szociáldemokrácia gothai pártnapjának (1896) tárgyalásait, azo­kat a nyárspolgári moralizáló nézeteket, amelyek szerint az irodalom kritériuma abban van, hogy lehet-e latolgatás nélkül serdülő gyermekek kezébe adni,4ha azt olvassuk, hogyan eszmé­nyíti még Wilhelm Liebknecht is az öreg Homérosz realiz­musát a nemi élet ábrázolásában, akkor látjuk, milyen szükséges volt Engelsnek ez a harca s mily kevéssé-értették meg Engelst a II. Intemacionale vezető képviselői ebben a kérdésben is. Magától értetődik, hogy a nemi kérdésre való utalás csak egyike annak a sok mozzanatnak, amelyet Engels a proletár tiszteletlenségnek az élet minden területére való kiterjesztése szempontjából felhoz. Paul Ernst-hez intézett egyik levelében például azon gúnyolódik, milyen polgári-ünnepélyes módon vitat­koznak a német szociáldemokraták. Tanácsképpen írja Paul Ernstnek, ennek Hermann Bahrral való vitájáról: „Hogy egyébként is rátérjek a nevezett baromra, tudniillik Bahr úrra, azon csodálkozom, hogy az emberek Németországban oly ször­nyen ünnepélyesek egymással. Ügy látszik, Németországban az éle és a humor tilosabb, mint valaha, az unalmasság pedig pol­gári kötelesség.“ De Engelsnek minden intelme és tanácsa mögött mindig ott lappang a politikai gond a munkások tudatának elpolgáro­­sodása miatt; az a remény, hogy a forradalmi osztály egészséges osztálytudata elháríthatja majd ezeket a polgári és kisoolgári befolyásokat. Talán legjobban illusztrálja ezt az összefüggést Ernstnek ennek Hermann Bahrral való vitájáról: „Hogy egyéb­ként is rátérjek a nevezett baromra, tudniillik Bahr úrra, írja: „Embereink magatartása azonban több, mint mintaszerű. Ilyen szívósság, kitartás, rugalmasság, talpraesettség s ilyen győ­zelemben biztos humor a német jelén kis és nagy nyomorúsá­gaival való harcban páratlan az új német történelemben. Külö­nösen pompásan szembetűnő ez a német társadalom valamennyi többi osztályának korrupciójával, petyhüdtségével és általános züllöttségével szemben. Minél jobban bebizonyítják ezek ura­lomra való képtelenségüket, annál fényesebben előtérbe lép a 265

Next