Madzsar József: Madzsar József válogatott írásai (Budapest, 1967)

15. A Társadalmi Szemle szerkesztője

lépten-nyomon „bolsevistának” minősítenek és denunciálnak. „Vajon nem-e a kapitalista sajtó harcos lovagjai felé kellett volna rázni a vasöklöt és bűnbánóan magábaszállva kérdezni, ugyan milyen szörnyűt véthettem, hogy az ősi osztály­ellenség, amellyel megbékülés, de még csak fegyverszünet sem lehetséges, ilyen alaposan megdicsér? . . . Nekik ellenségük mindenki, aki osztályharcot rekla­mál és rokonszenves, aki velük együtt támogatja a kapitalizmus düledező épü­letét.”468 1933 februárjában jelent meg a Társadalmi Szemlében Pákozdy Ferenc sokat emlegetett kritikája József Attila Külvárosi éj című kötetéről. Nem akarjuk érinteni a bírálat irodalmi vonatkozásait és az abban foglalt súlyos meg­állapításokat. A cikk létrejöttének előzményeit Pákozdy Ferenc megírta, s azt Révai József leközölte munkájában. „A cikk megszületésének közvetlen előzménye az volt, hogy Madzsar József és Sándor Pál, az akkori Társadalmi Szemle szerkesztői magukhoz hívattak - mégpedig József Attila ügyében. Külön­féle panaszokat soroltak fel ellene. Elmondották, hogy József Attila fegyelmezetlen, komolytalan. Madzsar elvtárs például azt sérelmezte, hogy az általa vezetett szemi­náriumokon József Attila lejáratja őt, szembeszáll vele, cáfolja az anyag egyes téte­leit, mindunt alan vitát provokál.”469 Végül is úgy határoztak, hogy József Attilát, mint költőt is el kell „különíteni” a mozgalomtól. „A fent nevezett két elvtárs hangsúlyozta, hogy ez a Párt álláspontja és hogy ezt írásban is le kell szögezni.”470 Sándor Pál kitér e cikk megszületésének körülményeire a József Attila Emlék­könyvben írott visszaemlékezésében. József Attila résztvett azon az illegális szemi­náriumon, amelyet Madzsar a szakszervezeti ellenzék vezetői részére tartott 1932 végén, 1933 elején.471 „József Attila állandóan zavarta a tanulást, eltérítette a gondolatmeneteket, félretolta a szemináriumot. A »végső kérdéseken« lovagolt. . . Madzsart idegesítette ez a viselkedés és kísérletei, hogy a szemináriumot megfelelő mederben tartsa, meghiúsultak Attila makacskodásán. Ismerni kellett Madzsart ahhoz, hogy tudjuk, miért nem keletkezett benne az a kézenfekvő megoldás, miként szabaduljon meg az izgága hallgatótól. Az ő szelíd lelkülete nem vitte rá, hogy felszólítsa, ne vegyen részt ezeken a szemináriumokon. Az egyenes eltávolítás helyett az elidegenítés módszerét választotta. Erre szolgált volna Pákozdy kritikája, amely Madzsar felszólítására és a velem való előzetes megbeszélés nélkül készült.”472 „A cikk megírására való ösztönzés szektás mozgalmárok közhangulatából táplálkozott, de közvetlenül a Társadalmi Szemle második szerkesztőjétől, Madzsar Józseftől indult ki.”473 Sándor Pál megjegyzi, hogy ő tiltakozott a közlés ellen, majd a Moszkvából hazaérkező Vándor Pál elé vitték a vitát, de ő is Madzsarnak adott igazat.474 Haraszti Sándor Pákozdy Ferenchez küldött levelében írja: „Az igazság kedvéért elmondom, hogy abban az időben, amikor a Te cikked már Sándor Pál kezében volt, együtt voltam Sándor Pállal és Madzsarral — ha jól emlékszem — Sándorék lakásán. A Te cikked leadásáról is szó esett. Mind­ketten — Sándor is — helyeselték a cikked közlését. Sándor részéről semmiféle tiltakozás nem hangzott el.”475 Maga Haraszti is helyeselte a cikket. Feltételezi, hogy a Párt felső kapcsolata is tudott róla és helyeselte. Ezt az ügyet nem lehet egy, de még két ember nyakába sem varrni: A pártban eluralkodott szektás felfogás 93

Next