Mályusz Elemér: A Thuróczy-krónika és forrásai - Tudománytörténeti tanulmányok 5. (Budapest, 1967)

A történetíró

állónak, velük egyforma jogokkal, kiváltságokkal rendelkezőnek tüntesse fel. A nobilis kifejezés teljes elhagyása túlságosan feltűnő lett volna, mivel évszázados gyakorlat folyamán beleivódott a törvények és oklevelek szövegébe, a minden­napi életnek pedig nélkülözhetetlen eleme lett, a bizonytalan szóhasználat ellenben elősegíthette az azonosulást. A proceres tartalmának a nobilesre ruházása nem volt teljesen új jelenség. Jobb híján általánosságban előkelőknek nevezték eddig is azokat a vagyonos ne­meseket, akik nem bárók, nem is uradalmak tulajdonosai, több faluból álló va­gyonuk azonban képessé teszi őket, hogy szerencsét próbálva a legfelsőbb csoport­ba felküzdjék magukat. Sajátságos átmeneti réteg tagjai, a köznemesség politikai szereplésének irányítói, ugyanakkor érvényesülésének haszonélvezői, akiket szár­mazásuk, rokonságuk a szélesebb nemesi tömegekhez fűz, vágyódásuk azonban a főurak felé fordít, készen harcolni, de meg is alkudni velük, ha érdekeik így kí­vánják. Thuróczy voltaképpen az ő képviselőjüknek tekinthető, a két fogalom azonosításával nekik óhajtott előnyt biztosítani. Közvetve természetesen hasz­nuk van másoknak is az egységesülésből, mindazoknak, akiket megillet a nemes cím. Tehát a legszegényebbeknek is, még ha egész vagyonuk mindössze egyetlen telek vagy kúria. Az igazi előnyt azonban még a jómódú nemes számára is a domi­nus cím reá ruházása jelenti. Dominusnak eredetileg a főurat nevezték. A szó kifejezte a földesúri joghatóságot, a jobbágyok feletti bírói hatalmat, de egyszer­smind azt is, hogy viselője rendelkezik a nemesi familiárisok szolgálatába fogadá­sához szükséges vagyonnal. Thuróczy törekvése, hogy a hozzá hasonló helyzetű köznemeseket a legelő­kelőbbekkel egy színvonalon állóknak igyekezzék feltüntetni, összefüggésben ál­lott Mátyás társadalompolitikájával, amint az főleg az 1486-i decretumban meg­nyilvánult. Ennek tendenciája ugyanis az volt, hogy a megyékben a jómódú, birto­kos nemesség irányítsa a közéletet, s mellette a nagybirtok urai háttérbe szorul­janak, az országgyűléseken és a központi kormányzatban pedig ugyanennek a nemességnek legkiválóbb tagjai a királlyal egyetértésben, őt szolgálva érvényesül­jenek. Ez a törekvés szinte túlzott sikereket ért el, mert a Mátyás halálát követő főúri visszahatás a köznemesség még szélesebb tömegeinek politikai szerepelte­téséhez vezetett, s mint a Werbőczynél olvasható „una eademque nobilitas” ki­fejezés jelzi, az egész nemesség követelte magának a feudális uralkodó réteg ki­váltságait, nem kétséges azonban, hogy egy proceres színvonalú rétegnek megszi­lárdulása a nemesek és a bárók között a rendi társadalom és az állam együttműkö­désének hasznára lett volna. A köznemesség és a nagybirtokos főurak viszonyának jellemzésénél szintén fel­ismerhető, hogy Thuróczyt saját korának törekvései befolyásolták. A hűbéri kapcsolatot, amely mágnást és szolgálatot vállaló köznemest összefűzött, s amely az ő életét, egész pályáját is elhatározóan megszabta, Monaci művét átírva még szépítgetések nélkül jellemezte. Megjegyzése, hogy a köznemesek nyakára a nagy­urak igát helyeztek,111 világosan bizonyítja, hogy nem kívánta a valóságot ellep­111 Uo. I. k. 258. 1. 176

Next