Mencsinszkaja, N. A. - Kalmikova, Z. J. - Jakobszon, P. M.: Az ismeretek alkalmazása a tanulók iskolai gyakorlatában - Pszichológia a gyakorlatban 2. (Budapest, 1964)

A három tanulmányt tartalmazó kötet a moszkvai Pszichológiai Intézet oktatáslélektani laborató­riumában végzett munkáról számol be, s pszichológiai szempontból vizsgálja a tanulók ismereteinek felhasználhatóságát az iskolai gya­korlatban. E vizsgálatok eredmé­nye magyar szempontból is na­gyon érdekes, hiszen szocialista iskolareformunknak is egyik célja, hogy minél jobban alkalmazható tudást nyújtson a tanulóknak. Az első tanulmányban Men­­csinszkaja összegezi az ismeretek­nek az iskolai munkában való al­kalmazása tárgykörében végzett vizsgálatokat. A kérdést elsősor­ban abból a szempontból mutatja be, hogy az alkalmazásképes tu­dásnak milyen nagy jelentősége van a különböző tantárgyak taní­tásában. A második tanulmányt Kalmi­­kova írta, aki a fizikai ismeretek elsajátításának lehetőségeit és ezek­nek az ismereteknek alkalmazha­tóságát vizsgálja az oktatás külön­böző feltételei között. A szerző kísérletei a pedagógiai lélek­tan eddig még kevéssé vizsgált területét, a fizikai ismeretek el­sajátításának pszichológiáját vilá­gítják meg. Hasonló tárgykört ölel fel a ./ akobszon- tanulmány is, amely a tanulók gondolkodásának sajátos­ságait a műszaki feladatok meg­oldásával kapcsolatban vizsgálja. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST

Next