Mészáros Judit: „Az Önök Bizottsága”. Ferenczi Sándor, a budapesti iskola és a pszichoanalitikus emigráció (Budapest, 2008)

BudapestAndré Haynal: Előszó

10 Előszó helyzettel kapcsolatos kérdésfelvetésből indul ki, és valószínűleg nem vélet­len, hogy ma is felvetődik a szolidaritás kérdése egy olyan világban, ahol a bizonytalanság összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint Ferenc Jóska stabil­nak látszó korában. A budapesti és bécsi menekültek, akik a berlinieket részben megelőzték, részben követték, soha többet nem találhatták meg ­­minden jóindulaton túl sem - azt az operettszerű, kedélyesebb, a bürokrá­cia túlhajtásaitól mentes világot, amit elhagytak. Persze, ne felejtsük el a menekülés fő célját: életüket mentették, és a jóindulat, a szolidaritás ehhez az életmentéshez járult hozzá. Mindezzel a könyvnek csak az egyik témájáról beszéltünk, pedig ezer gyöngyszem sorakozik fel benne. Közülük az egyik a budapesti pszichoana­lízis kapcsolata az általános kultúrával, amely talán arra is rávilágít, amit sok külföldi olvasó hasonló témákkal kapcsolatban sokszor felvet: hogyan, mi­től, minek köszönhetően volt lehetséges a XIX-XX. század fordulóján Bécs­­ben, Prágában és Budapesten a tudomány és művészet száz területén a cso­dálatos felvirágzás. A bécsi orvosi iskola és annak budapesti hajtása, a festé­szet, az építészet, a fizika, az ismeretelmélet (a pozitivizmus „bécsi iskolája” és Kari Popper), hogy más tudósokról ne is beszéljünk: Neumann Jánostól Teller Edéig, szorosan összefonódó kapcsolat tanúi az általános kultúra és az említett tevékenységek között. Mészáros érzékletesen mutatja be a budapesti pszichoanalízis kapcsola­tát azzal a lokális kultúrával, mely ennek a közép-európai virágzásnak egyik fontos megnyilvánulása volt. Ez annyira meggyőző, hogy nehéz megmonda­ni: egyes írók a pszichoanalízis hatását mutatják-e írásaikban, és hogy hol kezdődik a pszichoanalízis, vagy hol vagyunk már a regényben. Ha Freud azon csodálkozott, hogy eseteinek leírása úgy tűnik, mintha irodalmi ter­mékek lennének - Freud stílusa kétségkívül hozzájárult ehhez -, akkor Márai, Ignotus inkább író, és Csáth és Gyömrői Edit inkább pszichoanaliti­kus? Ilyen elhatárolási kísérletek hamar nevetségesnek mutatkoznak. Hogy a kultúra hatott a pszichoanalízisre, azt eddig már sokan mondogatták azért is, mert jól jön a lélekelemzés lebecsülésére - ám ha elfogadjuk is azt a gon­dolatot, hogy a pszichoanalízis valahogy (a kultúra) „levegőjében” volt, az ellenkezője talán még igazabb. A pszichoanalízis nemcsak József Attilánál nyitotta ki a szabad asszociációk világát, szélesebb értelemben is kreativitást és egyfajta szellemi szabadságot hozott. Ha Ferenczi a Nyugatba írt, ezt nemcsak azért tette, mert Ignotus a barátja volt, hanem azért is, mert a pszi­choanalízis közelebb vitte Budapestet Bécshez, Londonhoz és New York­hoz, hogy csak a fontosabbakat említsük. A budapesti iskola gondolkodói jelen voltak a nemzetközi folyóiratokban, kongresszusokon és baráti kap­csolatokban is. Ezen utóbbiak között a leghíresebb a Freud-Ferenczi kap-

Next