Meszerics István: Dosztojevszkij szellemi drámája - Modern filológiai füzetek 19. (Budapest, 1974)

V. A kisregény poétikája

léttel” vívott állandó küzdelem: sorozatos kijutni­­akarás és visszahullás végtelen lezáratlansága. Az „odúlakó” a XX. századi modernizmus hőstípusá­nak megsejtése — s mivel formálás-dominánsa a nyomo­rúságos szociális lét és fejlett tudat drámaian kiélezett kontrasztja —, egyszersmind a modernizmus irodalmi önkifejezéseinek plebejus humanista meghaladása.132 A kisregény esztétikai-történetfilozófiai lényege az elkülönült plebejus értelmiségi-lázadó tudatának és öntudatának kálváriája, azon folyamat művészi ki­bontása, ahogy ez a típus tisztázza önnön sorsdöntő katasztrófáját s az emberi világrend ellentmondásait. Művészi számadás ez e típusnak az eszmény és valóság közötti szakadék meghaladásáért, normális emberi kapcsolatokért, az odú-léten, egyszersmind a pillanat­nyilag adott ideál- és életformákon túli életért vívott múlt- és jelenbeli harcáról. A kisregény műfajtörténeti lényege és jelentősége Miként az odúlakó alakjának megformálása is több irányú irodalomtörténeti hagyomány átértelmezésének, műbe építésének eredménye, a kisregény művészi 132 L. erről: Lukács György: Dosztojevszkij (Világirodalom, II, Bp., 1969, 125 és másutt), Forgács László: József Attila esztétikája (a „Dosztojevszkij és Joyce, Proust” című fejezet), Bp., 1965, 433 — 437, Mészáros Vilma: A mai francia regény, Bp., 1966, 42 — 63 és másutt, Egri Péter: Álom, látomás, való­ság, 1969, 103 — 104. A plebejus humanizmus fogalmát mint minősítő kategóriát Dosztojevszkijjel kapcsolatban először Forgács László használta az író művészi alapállásának jelölé­sére (Dosztojevszkij, Bűn és bűnhődés, Bp., 1966, bevezető tanulmány), utolsó, összegező művében (Tudatosság és költői­­ség, II, Bp., 1970) viszont a „plebejus humanizmus” és a „ro­mantikus antikapitalizmus” belső vitájában jelölte meg Dosz­tojevszkij életművének lényegi mozzanatát. 10 Dosztojevszkij 145

Next