Mezei József: A szimbolista élmény kialakulása. Reviczky Gyula - Irodalomtörténeti könyvtár 22. (Budapest, 1968)

V. A Semmi élménye

sag, képzelődés, az álomképek varázslata adni képes. Az álom­ban önmaga lehetőségeit keresi, a semmitől nem korlátozott, szabad képzelődést, az ébren-álmodás extázisát. Az álom a szá­zadvégen valóban narkotikum, feledés és emlékezés különös in­tenzitása, a vágyak szabadsága, félelmek és érzések próbaszínpa­da. Mögötte ott szorong mindaz, amit az életről, az álomtalanság­­ról a költő tudhat. A szimbolizmus „titkait” az teszi olyan furcsán izgalmassá, fé­lelmetessé, mágikussá, hogy állandóan kísért bennük egy nem-ter­mészetes mindent-tudás sejtelmessége. A szimbolizmus mágiát űz a titokzatossal is, mindig többet sejtet, mint amit valójában megért. És ott is van ez a tudás a szimbolista művészetben, csak egy kissé ösztönösen, gyanú alakjában. A sejtetés egy szerteágazó konkrétan meg nem fogalmazott, de bármikor és bármilyen alak­ban és mennyiségben konkretizálható gyanú is, hogy következ­­.tetés, „tudás”, amelyet nem akar a szimbolista költő mindenáron megnevezni, elárulni, mert megtartani igyekszik a következte­tések, lehetőségek minden elhallgatott „konkrétumát”, tényét. Ügy véli, — talán nem is egészen jogtalanul — hogy így sokkal körültekintőbb, alaposabb, igazabb, mintha kimondaná a kimon­datlant, mintha a sejtetést behelyettesítené a tudással. A szim­bolista „titoknak” ez a mágikus varázsa, félelmetessége. Az egész művészetnek valami mesteri csináltságot, tudatos hókuszpókusz­jelleget, bűvészieskedést ad. A szimbolizmus az intuíció csak leplezi az értelmet, amely fősze­repet játszik. Ezért érezni ebben az irányban nagyon a művelt­ség-élményt, a spekulatív beleérzést, a stilizáltságot, az affektált értelem-ellenességet. Ezért lehetett a kortársa a prózai intellek­­tualizmus, a maga fanyar, racionalista szkepszisével, s folytatód­hatott a XX. század lírájában, szinte töretlenül, zökkenó'tlenül simulva bele az „új” programokba, az újklasszicimusba, vagy a modern magányosságot, emberi árvaságot kifejező lírába, Babits­­nál és József Attilánál egyaránt. Reviczky álom -hívogatója mágikus szertartásra készülődés, „Vessétek meg már az ágyat! I Árva szívem holtra bágyad. / Hadd öleljen jó barátom, / A szelíd, a csöndes álom.” Közvetlen, bensőséges viszony ez egy állapottal, mintha nem is az emberhez tartozna, hanem valamiféle, rajta kí­vüli jelenség, eszköz, dolog volna. Becézgető viszony, finom és jelentéktelen dolgokkal szőtt kapcsolat. Szinte rácsodálkozás a csodára, amely jóérzést tud kiváltani belőlünk, elringat, feledés­re tesz képessé, átalakít, olyan erővel és képességekkel bír, ami-23 Mezei: A szimbolista élmény kialakulása 353

Next