Nagy József: A kompenzáló beiskolázási modell - Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 2. (Budapest, 1974)
Nagy József A KOMPENZÁLÓ beiskolázási MODELL Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 2. Az iskolarendszer ősi problémája, hogy egy pedagógus 20 — 40 különböző fejlettségű és hajlamú gyermeket nevel egyidejűleg. A szerző abból indul ki, hogy az általános iskolában azért vannak bukottak, közepesek és kiválóak, mert a hagyományos iskolarendszer képtelen figyelembe venni az iskolába lépő gyermekek különböző szintjét. A szerző átfogó képet nyújt a nemzetközi megoldási kísérletekről, elemzi az iskolaérettségi szelekció, a homogén osztályok és csoportok problémáját, megvizsgálja az óvoda iskolaelőkészítő funkciójának lehetőségeit és korlátáit, az ún. iskolaelőkészítés főbb formáit, végül a retardáció és prevenció kérdéseit. Végső következtetése, hogy a hagyományos beiskolázási rendszer nem maradhat fenn a jövő iskolájában, és az eddigi kísérletek előkészítették a talajt egy új, preventív kompenzálás megvalósítására képes beiskolázási modell kidolgozásához. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST