Nagy L. János: A retorikus nyelvhasználat Weöres Sándor költészetében (Budapest, 2003)

8. Weöres költői nyelvének retoricitásáról

8.3. Az oszcilláció fajtáitól a stilisztikáig Weöres világlátásában és szövegeinek megformálásában egyaránt jelen vannak a paradoxonok. A dolgok színe és visszája egyenértékű ebben a lírában, hiszen mindkettő beletartozik a lehetőségek körébe. A korábbi chiazmusfejezet tanú­sága szerint a paradox tartalmak és szintaktikai megoldások jelentős mértékben növelik a Weöres-szövegek hatásosságát is, esztétikai színvonalát is. A huszadik századi irodalomelméletben és az irodalmi szövegek elemzésében gyakori ez a megközelítés - aminthogy gyakoriak a textusok paradox megfogalmazásai is. Ezek közül a megfogalmazások közül a költői nyelvről született az a megállapí­tás, hogy benne a meghatározatlan meghatározottság uralkodik. Ez a kifejezés önellentmondónak látszik, mégis jól jellemzi azt a típusú irodalmi szöveget, amelyben a korábban megszokott egyértelmű referenciák helyett diffúz jelenté­sek és konnotatív szemantikai elemek kavarognak. Nem tekinthetjük ezt vélet­lennek: a zavarosnak, kaotikusnak látszó valóság és a - zavarosnak, kaotikus­nak létrehozott - teremtett világ kongruenciája nem esetleges, hiszen éppen az ilyen megjelenítő valóság képes az emberi tétovaságot, a véletlenszerű történé­sek univerzumát reprezentálni. Ez az oka annak is, hogy lényegi információk ki nem fejtett, implicit módon jutnak kifejezésre. S a meglepő költői összekapcso­lások esetén: „a tudat ezen az alapsíkon nem tudja összeilleszteni őket, kényte­len »felhangjaik«, asszociációs síkjaik közt kapcsolatot keresni: lázas gyorsa­sággal bontja hát föl a két szót jelentésárnyalataikra, asszociációikra, addig­­addig, míg végül át nem villan valahol egymásba a két asszociációs mező.” Majd: „A beleérzés bonyolult... lelki folyamat, amelynek során az olvasó tuda­ta szakadatlan és észrevétlen oszcillál az azonosulás és a különállás, az együtt­érzés és a kívülről szemlélés két pólusa közt.”497 Hankiss Elemér kötetében így összegzi a hatáseszközök komplex elemzését József Attila szövegeiben: „a közös mozzanatot a síkváltásban és a különböző síkok közti oszcillálásban fedeztük föl, s úgy találtuk, hogy e mozzanat minden költőileg értékes és hatékony alakzatban, struktúrában megtalálható. A meta­forában, láttuk, a kép és a jelentés közt vibrál a tudat, a rímben a rímhívó szó és a rím között, a megszemélyesítésben az élő és az élettelen jelenségek síkja közt, József Attila kései verseiben a különböző magatartássíkok között... a feszültsé­gek alatt tulajdonképpen további s talán alapvetőbb síkok, ellentétpárok: az emberi tudat alapkategóriái húzódnak meg... a tudat... valóságos és racionáli­san meghatározható síkok közt vibrál.”498 Hankiss munkája kétféle oszcillációt különböztet meg: a horizontálisát (az ide-oda váltás a jelsor mentén történik, ezért ezt horizontális oszcillálásnak nevezzük) és a vertikálisát: „Ekkor a tudat néhány századmásodpercre oszcil­lálni kezd az Azonosság és a Nem-azonosság fogalma, fogalmi szintjei között, míg föl nem oldja vagy félre nem tolja az ellentmondást, és folytatja a dekódo-497 498 Hankiss i. m. Uo. 520. 111. és 113. 281

Next