Nagy Sándor: A didaktika alapjai. Kandidátusi értekezés (Budapest, 1956)

IV. A tanítási óra felépítésének és elemzésének kérdései

gét s a dolgozó nép érdekében folytatott harcának jelentő­ségét. A tanár a beszélgetés módszerét alkalmazta. Jól aktivi­zálta az egész osztályt. Kérdései gondolkodásra késztetők voltak. A tanár egyénisége megnyerő, szereti hivatását, jó kap­csolata van a tanulókkal. Munkájának nevelőhatása igen nagy. b) Az óra fogyatékosságai. — Az író pályájának tár­gyalása túlságosan részletes volt; az óra inkább irodalomtör­téneti, mint irodalom-olvasási órának hatott. A művek tár­gyalásakor nem érvényesült a tartalom és forma egységének elve. A kérdések kizárólagosan az író világnézetére és politi­kai állásfoglalására vonatkoztak, s nem tértek ki olyan fon­tos formai elemekre, mint a jellemek, a szerkezet és a nyelv. Nyilas Misi alakját jellemezték ugyan, de a regény eszmei mondanivalójától függetlenül. Jellemét statikusnak fogták föl, ahelyett, hogy rámutattak volna Misi fokozatos öntuda­tosodására és az azt előidéző körülményekre. Az óra legnagyobb hibája azonban az volt, hogy a Mó­­ricz-téma anyagát teljesen zárt egységnek fogták fel, nem kapcsolták szervesen az előbb tanult Ady-témához, s nem utaltak a később következő József Attila-témára. — Nem készítettek táblai vázlatot. A leírt elemzés kétségtelenül sok lényeges szempontot érint, az is látható azonban, hogy az ismétlő (rendszerező) óra elemzésére vonatkozóan előbb meghatározott kérdések kö­zül egy seregre nem ad választ, s így az elemzésből csak részben alkothatunk képet magunknak a szóban levő óráról. (Hozzájárulhat ehhez természetesen az is, hogy a leírások ma még általában kevéssé tudják visszaadni az elemzések ere­deti gazdagságát, konkrét jellegét.) Az ellenőrző órára vonatkozó elemzés bizonyos kérdé­seket ismét másképp állít elénk. A korábban feltárt általános szempontokon túl itt is tekintetbe kell venni az óra speciális jellegét. Itt is megvizsgálandó az órának az oktatási folya­mattal való összefüggése, az abban elfoglalt helye é$ funk­ciója; az anyag központi jelentőségű, eszmeileg nagyfontos­17 Nagy Sándor: A didaktika alapjai 257

Next