Nagy Sándor (szerk.): Pedagógiai lexikon G-K. - Pedagógiai lexikon 2. (Budapest, 1977)

Gy

74 dinamikus értelmezése), melyek a ~ ön­­tevékenységének a lehetőségeit egyre magasabb szinten biztosítják. Egy egész történelmi kor­szak feladata annak a tételnek megvalósítása, hogy a ~ nemcsak tárgya, hanem alanya is a nevelésnek. A szocializmusban e feladat megvalósulására a legfőbb biztosíték, hogy a társadalom politikai és tudományos-tech­nikai igényei egyaránt a tevékeny, kezdemé­nyező, alkotó ember nevelése irányába mutat­nak. — írod. Key, Ellen: Das Jahrhundert des Kindes (Berlin, 1902); Nagy László: Didaktika gyermekfejlődési alapon (Bp., 1921); Nagy László: A tanulók pályaválasz­tása (A pályaválasztás. Tanulmányok, Bp., 1924); Engels, Friedrich: A munkásosztály helyzete Angliában (Bp., 1954); Rousseau, Jean-Jacques: Emil vagy a nevelésről (Bp., 1957); Pataki Ferenc: A gyermek a nevelés folyamatában (Neveléselmélet, szerk. Nagy Sándor—Horváth Lajos, Bp., 1965); Marx, Kari: A tőke (Bp., 1967—68). Gyermek, A: —*A Gyermek gyermekápolónő-képzés: —>egészségügyi sza­kosító képzés Gyermekbarát: a Magyarországi Munkások Gyermekbarát Egyesületének folyóirata, meg-YEMEKBMT A M Л'.'« í A KOKSZA С. I MUNKÁSOK (iVKIlMKKIlAltAT-EtiVKSÍ'l.ETK HIVATALOS KÖZLÖNYE A gyermek védelmében Ilirnlllln* >tntis/t' l.--lc fi- Vrill-ll-Г» ll-n'll komoly Ír/»1. >,, ,,, .,;„lnld yvi'i met, iv' OK.V-i-U-iik men'll л lecn.-igyulih mi'ni/.-I K-li-siilt-'k, nini'lyeli ségel huni {-я ii,m я/nhnil oexlnpok mulatják. I.4gv л vi- ez im-ir mindig mii.-.-ii nrái.v. Г1йм.так'Unii háhUn'íí.'* truernjuU nwi-seiimk i-gy része ban iizzal n nehéz ■‘••rni.nl. Ar. ignzi Kvvriitekrrdel-nt Idő elült »Irim kerül, ile az iimelyben n gyermekek nngy egyúlliil <i: iini/ék és >:n‘őfc élill.i-nmnriidó gyermekek része él. Л1п|мм vizsgálni,.к rédelmél is követeli. A e-a­nagy tömegei mii jutnak ereilméiive: Hu,Ia|,esteli fi.lMMi lá,| sziH'iáli. és gimhsági hely­lmz/jí n giindtnliiu gyermek- iskoláim járó gyermek küziil /elét kell megjnvitimi, u isi­kor ölöméihez. Pisiig u meg. összesen .4PU III milliat i telje. élels/.invoualát és kultúr­hiegulsinizásánnk rl.-éi fil'édelr. közötti mélységet kitöltik a meit ez a gv.-rutk j..hh h-Vv­t,T eleven emls r|.a!,-ililák vé- ro-sz tátiliilkozás. az egészs -g- zetél és neveléséneg Irlietásá­delnie. nz élet és n munka télén lakás, nz elégtelen ruház- Két jelenti. föl) tatásat jelentő következő kial.-is ártalmas hálálni, nine- ^ inrklmriit-nm;nil;m lieinzi-rlék megfelelő gumin- Ivek megiuutatkoziiiik n ku- 1.1 zása. Most nem beszélünk nr- lön féle meglnHegedésekla'ii .*• <„0 : i„.i jui • -rínék n.l a imsitulá.riil. amelyet az azokban n testsúly, és magas- л ' "."i:.-.,,. egyke- é. Hemn ike r-iul-z.-r s.igililferelleinkluiii. amelyek magasztos érzése és eieheri kii­­jeleiit a nétressége-ükkeiiéa a rossz szia-inlis viszonyok és U'hyuiém tánlália Ki nn-ri t i ujjúból és nmrlvnek le- a jobb kmiilménvek koz-g, élő garÄan a n^^Ih fulä-b, к j-d.-sen' ugyanesnk mndent egyforma korú gvi-ruu-kek , »i.m.r.J, v W b-ll Lnrctni, hogy; ni em- kozott fonnnlliuiak. nveiln-k letoríéséi'ml. a ko/os-Urtmznrlaa meggatlasaval RX A cjermekek vWelmit ■»- ségi érzésből fagadé kot,-I- ­ende-rsxn pori last előmozdít- leza.es Oeses kell kiépilmi. A régük Ь-Ijesilé^néi. aniely ' A* г^ке és semmike ne- csecsemőkortól az i.kólánko- állandóan nttluno: minden g/llv pusztitiisa azonban roo kérésztől, egé-zen addig, fórumot a gyermek életének eramlo. sem Johrt a gv;erraek- amikor a gyermek a munka- széppé varázsolna ára. a gyer- V,eleiem hianyosaag*ib-,l szar- belvckre kérni, kell hogy ka- mek jólétének előmozdítására, msz.. szomorú követiezmé- rulbánlyázzák ókét aszal о ló- a gyermekkor bearnnv,«ásnrn. nyoik пк-lUiU. kélelej védelemmel él map- Nincs! Ezt a munkát vállal-Ar. iskinnorenai intéxméne, felelő gondozásnál, amely meg- ják m végzik n gyermekhiirn­­a Stefánia Szövetség, az OT1 óvja erejüket, i-gwizségiiket tok nagy áldoialkészvggel és 6« a Közegészségügyi Kgvesii- és előkészíti őket nz élettel sok szeretettel, érzik és tud ók let jelentései igazolják, hogy való kolinilv küzdelemre. ezt n kötelességei minden különösen ,| szegénysorsú A gyeiтек r,ölelem n: ем- gyermekkel .«• emóen, aki a gyermekek egészö-giigy i álla- bér védelem n lopja. Ezért kell mai világ rettentő kavargása­­!-dunsk.|./.s ink's helyzetének, n gvennekvéileleni inigv ügyét hím nz élet árnyék-« oldalára nii-gjavifn-n korul még mindig km ölni é. mivel minden gver- Л gyermek véilel inéln-n ia­­mJ. „ lenni.:,lé,. (1. igen. az mek iskoláztatása, lest, és dúlt ci ez n munkn. n gyér­­utol.l.i eszle,ulöl-4i a gyermek- szellemi fejlődésének b.zto-i invk vnMmrttfn folytstj.ik jelent 1924-től 1939-ig, majd 1946-tól 1947-ig Kármán Elemér felelős szerkesztésével indult meg, 1946—47-ben Galántai Sándor volt a szerk.-je. Gyermekbarátok Országos Egyesület : —► Magyarországi Munkások Gyermekbarát Egyesülete gyermekbénulásos gyermekek iskolái: azok azisk.-k, amelyekben a gyermekbénulás súlyos­sági fokának megfelelően az érintett tanulókat az általános iskolában, Mozgásjavító Álta­lános Iskola ban, a -a Mozgássérültek Nevelő­képző és Nevelőintézetében és kórházi iskolák­ban nevelik. (—>móg konduktív pedagógia; —> mozgásfogyatékos gyermekek nevelése és oktatása) gyermekbíróság: —»fiatalkorúak bírósága gyermekbűnözés: —>fiatalkorú bűnözés gyermekek irodalmi alkotásai: a gyermekek maradandó értékű írásművei. A szájhagyo­mány őrizte meg a népi gyermekmondókákat, a gyermekjátékok verses szövegeit, amelyek­nek képzettársításai és ritmikája, nyelvi fordulatai hatottak a modern költészetre is (pl. József Attila, Weöres Sándor költészetére). Az iskolás gyermekek az irodalmi alkotások­hoz a legfőbb ösztönzést az anyanyelv és irodalom tanítása folyamán (a szépirodalmi olvasmányokból, szemelvényekből, a fogal­mazástanítás eredményeképpen) kapják. A gyermekek irodalmi próbálkozásainak leg­gyakoribb műfajai: a mese, alkalmi vers (pl. köszöntők), lírai költemények, elbeszélő költemények, a kalandregény, a leányregény, s talán valamennyi közt a leggyakoribb a napló. A világirodalom számon tart néhány kivételesen maradandó gyermeknaplót; ilyen Anna Franknak a világ számos nyelvére lefordított és számos kiadásban megjelent naplója, a lengyel Dawid Rubinovicz naplója (Varsó, 1960, Bp. é.n.); az orosz Nyina Kosz­­tyerina naplója (Moszkva, 1962, Bp. é.n.). Ezek a gyermeknaplók egyben a II. világ­háború korának hiteles történelmi dokumen­tumai is, s az életet olyan nézőpontból mutat­ják be, amelyet a felnőttek feljegyzései, vissza­emlékezései sem tudnak megörökíteni. gyermekek iskolaegészségügyi ellátása: az óvodás és iskolás korú (3—18 éves) gyer­mekek, ifjak testi és szellemi fejlődésének ellenőrzése, segítése. A ~t nagyobb városok­ban az iskolaorvosi hálózat, kisebb városok­ban, községekben a körzeti orvos végzi. A ~ a közegészségügyi, járványügyi, gyógyító­megelőző és felvilágosító tevékenységre épül. Fő módszere a —»gondozás. A gyermekek A folyóirat címlapja Gyermek — gyermekek iskolaegészségügyi XVI. frlnlynm 1-t »Ura UudApant, 1КП )*n. —tvbr. Ы

Next