Nagy Sz. Péter: Zsolt Béla - Kortársaink (Budapest, 1990)

Kínos ügy

ei, hogy egy reggel, ránézve megunt feleségére, csak annyit mondott: „Bethlen”. Magánéletében, saját ágyában tapasz­talta, hogy a társadalmi cselekvéstől megfosztott, önmagát csak a magánélet mizériái között megvalósítani kénytelen polgár számára egybeolvad szexuális és politikai csőd, érzel­mi és közéleti unalom és undor. A nő azonban Zsoltnál nem csak az unott, ellenséges társadalmi rend, de a forradalom, a változtatás szimbóluma, megtestesítője is lehet. Láttuk ezt már a Házassággal végződik forradalmi elméletekkel kacér­kodó Verájánál és most sokkal egyértelműbben a Bellegar­­de-ban is. Ez talán az író legirányzatosabb müve. Mintha a zsidó kispolgár forradalmi flörtjének, gyávaságának és kudarcá­nak koreográfiáját olvasnánk. Nosztalgia és gyávaság, ösz­tönösen és tudatosan, ez a képlet — tanítja Zsolt. E regényé­ben rámenősen, később majd csak burkoltan, elmosódottan azonosul a férfi számára nő és forradalom, tiltott szexualitás és anarchia. Zsolt most is kontrasztosan, szinte romantikus ellentétpárokkal szerkeszt. Egyik oldalon Wahl Leo unott, önmaga előtt is megvetett, de jól bejáratott, kellemes, pesti jampec, zsidó kispolgár élete, távol a társadalmi cselekvés minden lehetőségétől, de még vágyától is. S a másikon a minden borzalmat megélt, meggyalázott anarchista litván nő kissé romantikusan megrajzolt bosszúja a diktátor ellen. Zsolt most is szórakoztató, izgalmas, enyhén nosztalgikus, érzékcsiklandó lektűrt írt. Ahogy már József Attila is megál­lapította: „Zsolt erős, gazdag, röviden összefogott megfi­gyeléseit detektívtörténetek izgalmasságával szövi mesé­vé.”40 A pesti rezignált jampec és a merényletre készülődő anarchista nő egy rendkívüli bizarr éjszakán tévedések és félreértések, izgalmas véletlenek közepette találkoznak, és a 108

Next