Nagy Sz. Péter: Zsolt Béla - Kortársaink (Budapest, 1990)

A végzetes toll

Ilyen előzmények után, úgy hisszük, új, erősebb megvilá­gításba kerülhet József Attila hírhedt Babits-ellenes pamf­­letje is: Az Istenek halnak, az ember él (1930. január 10.). Tisztán láthatjuk, hogy nem pusztán meggondolatlan, kihí­vó, vagabund megnyilatkozásról van szó. Ez az oly tragikus következményeket kiváltó cikk nem csupán egyéni sérelme­ket torolt meg. Éles, arrogáns hangjával és tartalmával is nagyon jól beilleszkedett A Toll lényegében világnézeti hát­terű támadásai sorába. Hevesi korábbi gondolatmenetéhez nyúl aztán vissza 1933-ban Zsolt Béla Babits (1933/5.) c. kritikájában. Fenn­tartja korábbi világnézeti kifogásait, mégis Babits új kötete kapcsán ingatagságát költői nagyságával, pártok és ellenté­tek fölé magasodó művészetével véli igazolhatónak: „Most utólag szánom-bánom, hogy Babits Mihállyal szemben né­ha annak a zsurnalisztikus polémiának és személyeskedő kritikának hangját használtam, amelyet ő végtelen finnyás­ságában oly kevéssé értékel, hogy bizonyára nem is fáj neki. Babits nem harcolt, békülékenységet tanúsított, politikátlan művészete nem hatott rám meggyőzően. .. Még nem tud­tam, hogy Babitsnak nincs szüksége sajtószabadságra és a művészet immunitására, mert az ő müveinek végeredmény­ben ezek a szabadságok éppúgy nem döntően fontosak, ahogy a politikai korlátok sem árthatnak neki. Most Ver­senyt az esztendőkkel c. verseskötete megjelenése óta bűn­bánóan vallom — mindegy, hogy Babits politizált a háború alatt és a háború után, mindegy, hogy Vörösmarty Akadé­­mista volt, s most Kisfaludysta, fontos az, hogy Babits Mihály olyan havasi magasságáig ért el a magyar költészet­nek, amilyen magasságig magyar költő alighanem Aranyt és Vörösmartyt is beleértve, nem ért el sohasem.” 89

Next