Nemes István: Radnóti Miklós költői nyelve - Irodalomtörténeti füzetek 94. (Budapest, 1979)

I. Lírai örökség

fékezi. Saját világképének, világélményének kifejezésére megfelelő új stílust igyekszik teremteni. Elveti a poétika hagyományos szabá­lyait, lemond a sorok mértékéről, a metrumok egyöntetűségéről, a melódia finomságáról. Kassák például a versmesterség kellékeit üres csecsebecséknek ítéli. A játékos színek és lebegések helyett a sza­vakból, mint „téglákból” a vers „testiségét” akarja megformálni. Számára nem az a fontos tehát, hogy a vers szép legyen, hanem kifejező legyen: nyelvében, képeiben, dinamikájában expresszív. Az expresszionista vers jellemzői a dinamikus igésítő stílus, az egysza­vas felkiáltásszerű mondatok; merész újszerű szóösszetételek, a ví­zióvá terebélyesedő versrészletek. Az expresszionista költő felkiál­tásai gyakran tagolatlanok, szándékosan széttöredezettek. Szétrob­bantja a verset, új logikai törvényei szerint alkot.19 Szokás volt ezt az irodalmat anarchikusnak minősíteni. Voltaképpen nem az iroda­lom, hanem a kor vált kaotikussá. Mintha az élet veszítette volna el a rendező logikát. Az irodalom tehát csak a valóság anarchiáját tükrözte. A dezorganizált kor valóságélményét harmonikus formá­ban az új líra nem tudta kifejezni, új kifejezési mód kellett. Fűtötte ezt az emberi tehetetlenségből fakadó keserű indulat is, amely szép szavakat dühös szóáradattal helyettesítette.20 .. .csak ezek a buta villamossínek ne riasztgatnák mindig a merszem.. . s ezek a mahomet tégladögök is megint úgy rálajhárkodtak az ide­geimre.' . . milyen ronda ilyenkor az ucca, pfujj, mintha min­den meg lenne dögölve. . . se mozgás, se szín ... csak csönd. (Sorok ideges órákban) 19 Béláéi Miklós, i.m. 20 Vö. Rónay György: Kassák és az izmusok. It, 1959. 47. 24

Next