Nemes István: Radnóti Miklós költői nyelve - Irodalomtörténeti füzetek 94. (Budapest, 1979)
IV. A képszerűség eszközei
gyi világnak ez a szubjektivizációja, emberiesítése legutolsó kötetében oly mértékben valósul meg, amint azt József Attila költészetében tapasztalhatjuk. Sőt, Radnóti szerelmi költészetének megszemélyesítéseit mennyiségileg bátran összevethetjük József Attila — terjedelmét tekintve nagyobb — életművének efféle költői eszközeivel. Szerelmi érzésének oly nagy a hőfoka, hogy a költő ujjongását például a szoba tárgyai is átveszik, azok megelevenednek: „a tárgyak összeréznek / stéged dicsérnek, zeng egy fél cukordarab / az asztalon és csöppje hull a méznek / s mint színarany golyó ragyog a térítőn, / s magától csendül egy üres vizespohár. / Boldog, mert véled eV.” (Tétova óda, 1943.)54 A tárgyi világ megelevenítése jó eszköznek bizonyul a fasizmus és a háború borzalmainak expresszív kifejezésére is: „Görbén nőnek a fák, sóbányák szája beomlik, / falban a tégla sikolt;... ” (Harmadik ecloga, 1941.) - „Egyszer csak egy éjszaka mozdul a fal, / beleharsog a szívbe a csönd s a jaj kirepül.” (Egyszer csak, 1942.) — „S az asztalon felébredt s villogott a kés. ” (A félelmetes angyal, 1942.) 2. A megszemélyesítések jellegzetes csoportját alkotják az elvont és pszichikai fogalmak megérzékítései. A szókincs vizsgálatánál végigtekintettük Radnóti elvont fogalmainak gazdag rendszerét. Láttuk, hogy a kiforrott költő nyelve nagyszámú elvont fogalmainak ellenére sem válik elvonttá, mert cselekvő igéket és tulajdonságneveket kapcsol az elvontságokhoz. A konkrét és absztrakt sík egybeolvadása feloldja az absztrakciókat: például: ,yossz / bánat sir a lámpák alól és / száll elárvúlt terhes asszonyok / foganó átka, /.. . / az anyák gondja kiköltözött / az ereszekre és sipog, sipog:. . .” (Téli vers, 1929.) — „Most ránkköszönt a színek / szomorúsága. . .” (Homály, 1930.) E megszemélyesítés ugyan — színhatásánál és szomorkás hangulatánál fogva — ismét bizonyos impresszionista hangulas4 Egyébként a tárgyak szubjektivizálásából eredő képek némelyikében bizonyos realitás is fellelhető: a „magától csendül egy üres vizespohár” nem puszta érzéki csalódás: a tálcán szorosan egymás mellett álló vizespoharak megcsendülhetnek, ha valamely rezgéstől, zajtól összeütődnek. 204