Nemes István: Radnóti Miklós költői nyelve - Irodalomtörténeti füzetek 94. (Budapest, 1979)

I. Lírai örökség

A harmincas évekre kiteljeseSő magyar szocialista irodalom — elsősorban József Attila lírája — egy magasabb szférába olvasztotta a különféle áramlatok sok-sok elemét. így vált a nyelv modernebbé és hajlékonyabbá, a kép és asszociáció gazdagabbá. A lírát bizonyos lehiggadás, tárgyszerűségre való törekvés jellemezte, de áthatotta az agitációra irányuló közvetlen szándék is. A szocialista avantgarde költői (Majakovszkij, József Attila, Brecht, Aragon) nem tartották az avantgarde iskolát téves kerülőútnak, hanem az átmeneti sallan­got elhagyva, de a művészet lelkét jelentő lobogás korai pozitív eredményeit megőrizve olvasztották ki klasszikussá nemesedő köl­tészetüket egy történetileg szükségszerűen megnyugvó művészi kö­zegben.25 Túl kellett tehát lépni a korai avantgarde-on, s noha tartalmi teljességénél, művészi magasrendűségénél fogva József At­tila költészete kiteljesedett líránk mindeddig felül nem múlt meg­valósulása, ezt a szükséges lépést vele együtt mások is megtették, sőt számára az utat mintegy előkészítették. így például Szabó Lő­rinc már A Sátán műremekei című kötetben az avantgarde modern­ség klasszicizálását viszi végbe. A kötet darabjai már nem tekinthe­tők szabadverseknek. Valódi mintájukat a görög tragédiák karda­laiban, legközelebbi rokonukat a pindaroszi ódában lehet megje­lölni. A kötetben sorra fellelhetők a szabályos görög sorfajok, sőt számtalan egyénien módosított antik sorfaj is található. Úgyszólván minden versben „keményen kikalapált” a ritmus. A költő új mű­fajt, a 20. század antikapitalista kardalát teremti meg azáltal, hogy az expresszionizmust a görög kardalokkal közös nevezőre vonja. Rába György Szabó Lőrinc kísérletét nemzedéki jelenségnek minő­siti. Valóban, részben József Attila és Illyés Gyula előtt járva, rész­ben velük egyidőben egyfajta új klasszicizmusban oldotta fel az izmusok eredményeit.26 így a húszas években indult „avantgarde” lírikusok érdes hangja finomabbá és hajlékonyabbá vált. Hangszerelésük gazdagabb, érzel­mi töltésük dúsabb lett. A harmincas években'a félelmetesen nyo-15 Uo. 169. 24 Rába György: Szabó Ló'rinc.Bp. 1972. 55. 28

Next