Nemeskürty István: Bornemisza Péter az ember és az író - Irodalomtörténeti könyvtár 4. (Budapest, 1959)
Az Ördögi Kísértetek évek (1577–1579)
mel papi közvetítés nélküli érintkezés. Hogy mennyire a lényeget ragadta meg az egyház, mutatja a reformáció, mely valóban ezt a papi monopóliumot szüntette meg elsősorban. És amint megszűnt, amint önállóan intézték saját lelkűk sorsát az emberek, máris nem angyalokkal találkoztak — jellemző, hogy a XVI. századi protestánsok legtöbbje nem is nagyon hitt angyalokban, nem tudtak mit kezdeni velük — hanem belső ellentmondásaikkal, az „ördögökkel” harcoltak. Ez a lélektani kíváncsiság, az ember belső világába indított felfedező expedíció a dolgoknak csak egyik oldala. Л másik a konkrét történelmi helyzet. Megfigyelhetjük, hogy a XVI. században ott bukkan fel az ördög, ahol a politikai helyzet kilátástalan, ahol az emberek felismerik helyzetük tarthatatlanságát, ahol észre veszik a társadalmi rosszat, a változtatnivalót, de nem nyílik mód mégsem a változtatásra. Egyszóval : ahol zsarnoki elnyomás van, ahol a nemzeti fejlődés ügye kátyúba jutott. Bornemisza is kénytelen elfogadni az általa felfedezett rossz világot, de nem talál kiutat az útvesztőből. A gonoszság az ördög műve. Ez az egész „utálatos világ” az ördögé — mint Luther Márton éneke mondja József Attila fordításában : Kél az ősi rossz, Bajvető gonosz, Csel vad fegyvere, Erőszak ővele A földön — ő az első. A feudális nagyurak bűnei, pórnépet nyúzó önkényeskedései, özvegy asszony nélkülözései, Ínséget szenvedő jobbágyok öngyilkosságai, törökök rablásai, lanckenézek fosztogatásai : mind, mind az ördög mesterkedésének eredménye. Mit tehetünk ez ellen ? Semmit. De hát hol van akkor a kiút ? Abban a reményben, hogy nemsokára úgyis üt a végítélet órája és akkor ez az egész átkozott, szennyes világ elpusztul, elkárhozik, az ördög martaléka lesz és a kegyetlen nagyurak megbűnhődnek, tüzes tóba mártogatják őket Lucifer szolgái, mint Heltai híres meséjének hősét. Ezért kapcsolódik a XVI. századi ördöghit, Bornemisza ördögi kísértéssorozata a közelgő végítélet gondolatához. Az elviselhetetlenül rossz világot, a társadalom szörnyű bűneit egy igazságosnak hitt istenség csakis úgy bosszulhatja meg, hogy Szodoma és Gomorrhaként elsöpri a föld színéről. 271