Németh Géza - Olaszy Gábor (szerk.): A magyar beszéd. Beszédkutatás, beszédtechnológia, beszédinformációs rendszerek (Budapest, 2010)

Beszédtechnológiai alkalmazások

12.9. Beszédtanítás és beszédtechnológia 607 tett képernyőre viszi fel, ahol a rezgéskép látható (vizuális) formába jelenik meg az idő függvényében. A tanár által adott példa mint norma a tanuló számára leutánzan­­dó feladatként jelentkezik. A rezgéskép fotórekorder segítségével filmre rögzíthető. A szájmikrofon alkalmazása lehetővé tette, hogy a tanár és a tanuló a megfelelő levegőáramoltatást regisztrálja. A száj-, illetve a gégemikrofon alkalmazása azt is lehetővé tette, hogy a hangszalagok működtetését is kontrollálják (Gáspár 1971). A Szegedi József Attila Tudományegyetem (SZTE) Informatikai Tanszékcsoport­ja, együttműködve a Hallássérültek Szegedi Intézetének igazgatójával, számítógépes segédeszközt fejlesztett ki, a Beszédmester szoftvercsomagot (Paczolay et al. 2004). A program azzal a céllal készült, hogy segítse az iskolások betűtanulását, az olva­sást, illetve az otthoni gyakorlást, másrészt, hogy a hallássérült, siket és logopédiai kezelésben részesülő gyermekek számára kínáljon játékos számítógépes programot. Előnye, hogy játékosan, színes képekkel, a számítógép motivációs erejét felhasznál­va próbálja meg a kisiskolásokat az olvasás rejtelmeire megtanítani, az olvasni tanuló kisiskolás olvasástanulását, olvasásterápiáját, fejlesztését szolgálja. A program és di­daktikája letölthető a www.inf.u-szeged.hu oldalról. 12.9.1. Beszédoktató varázsdoboz A többnyelvű, és a hallási és látási visszacsatolás együttesével kialakított, tudo­mányosan megalapozott beszédoktató és rehabilitációs rendszer a Beszédkorrektor (SPEech Corrector, SPECO) 1999 és 2001 között készült el magyar, angol, német, svéd és szlovén nyelvre (Vicsi et al. 1999), és ma is több országban használják. A Beszédkorrektor olyan kétszenzoros beszédoktató módszerre épül, amelynél a hallási visszacsatoláson kívül a vizuális visszacsatolás is segíti a tanulót a beszédterápiában. A beszéd akusztikai elemeit vizuális (játékos) képekkel jeleníti meg (Vicsi 2005). A program segítséget nyújt éphalló beszédhibás, valamint nagyothalló gyermekek és felnőttek helyes beszédképzésének kialakításában. A kiejtés és beszédfejlesztés so­rán segíti a gyermekek artikulációs bázisának megteremtését, a magyar beszédhan­gok helyes kiejtésének kialakítását, rögzítését és agyi automatizálását. Lehetőséget nyújt továbbá az alapvető, általános beszédjellemzők helyes kialakítására, gyakor­lására is. Ilyen jellemzők a hangosság, a hangmagasság, a ritmus, a hanglejtés és a hangszín. A készülék a gyermek által kiejtett beszédet elemzi és színes képeken meg­mutatja a képernyőn, hogy helyes volt-e az artikuláció (azaz a kiejtés). A Beszédkor­rektor magyar nyelvű verziója a magyar gyermekek számára a VARÁZSDOBOZ- ként vált ismertté. Használata Magyarországon széles körben elterjedt. Logopédu­sok, szurdopedagógusok és foniáter orvosok munkáját teszi hatékonyabbá és válto­zatosabbá, valamint a program lehetővé teszi, hogy a gyermekek otthon is önállóan gyakorolhassanak, játékos módon. Alkalmazási területek:

Next