Pálvölgyi Lajos: A modellezés lehetőségeiről a pedagógiában - Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 16. (Budapest, 1981)

Pálvölgyi Lajos A MODELLEZÉS LEHETŐSÉGEIRŐL A PEDAGÓGIÁBAN Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 16. Változó világunkban a pedagógia csak akkor lehet sikeres, ha megfelelően reagál a válto­zásokra. Ennek egyik fontos feltétele a ne­veléstudomány módszereinek egzaktsága. A szerző a matematikai és kibernetikai mód­szerek pedagógiai alkalmazásának napjaink­ban is vitatott kérdéseit tekinti át, mindvégig a pedagógia sajátosságainak leginkább meg­felelő eljárásokat keresve. Ennek során jut el a tudományos modell átfogó kategóriájához, s lényegében azt vizsgálja, milyen segítséget nyújthat a neveléstudomány aktuális problé­máinak megoldásához a modellezés mint a rendszerszemlélet megnyilvánulásának egyik formája. A modellelméleti vonatkozású gondolatme­netet számos példa és tudománytörténeti ana­lógia színesíti. A szerző egyebek között kitér a pedagógiai mérések problémájára, a mate­matikai statisztika alkalmazásának buktatói­ra, a modellek látszatalkalmazásának veszé­lyeire. Áttekintést nyújt a számítógépes szimu­láció lehetőségeiről, a pedagógiai modellezés területeiről és módszereiről, érintve eközben a tantervkészítés, a folyamattervezés és a szociometriái vizsgálatok kérdéseit csakúgy, mint az oktatástervezést vagy a tanulási fo­lyamat leírását szolgáló modellt. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST

Next