Pálvölgyi Lajos: A modellezés lehetőségeiről a pedagógiában - Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 16. (Budapest, 1981)
Pálvölgyi Lajos A MODELLEZÉS LEHETŐSÉGEIRŐL A PEDAGÓGIÁBAN Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 16. Változó világunkban a pedagógia csak akkor lehet sikeres, ha megfelelően reagál a változásokra. Ennek egyik fontos feltétele a neveléstudomány módszereinek egzaktsága. A szerző a matematikai és kibernetikai módszerek pedagógiai alkalmazásának napjainkban is vitatott kérdéseit tekinti át, mindvégig a pedagógia sajátosságainak leginkább megfelelő eljárásokat keresve. Ennek során jut el a tudományos modell átfogó kategóriájához, s lényegében azt vizsgálja, milyen segítséget nyújthat a neveléstudomány aktuális problémáinak megoldásához a modellezés mint a rendszerszemlélet megnyilvánulásának egyik formája. A modellelméleti vonatkozású gondolatmenetet számos példa és tudománytörténeti analógia színesíti. A szerző egyebek között kitér a pedagógiai mérések problémájára, a matematikai statisztika alkalmazásának buktatóira, a modellek látszatalkalmazásának veszélyeire. Áttekintést nyújt a számítógépes szimuláció lehetőségeiről, a pedagógiai modellezés területeiről és módszereiről, érintve eközben a tantervkészítés, a folyamattervezés és a szociometriái vizsgálatok kérdéseit csakúgy, mint az oktatástervezést vagy a tanulási folyamat leírását szolgáló modellt. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST