Péczely László: Tartalom és versforma - Irodalomtörténeti füzetek 49. (Budapest, 1965)

IV. A rímelés funkcionális problémái (rímes strófaszerkezetek)

Kosztolányinak A bús férfi panaszaiból való Úgy nézem a te arcodat kezdetű versében a villamoson meglátott katona keltette hangulatot egy éles rímkontraszt tetőzi be: . . . Már egy hegycsúcs az orrod, amely az arcok völgyein szökell, magasba törve, két mély mocsár a két szemed és elhagyott, beomlott ijesztő, néma kút a szád, szájad fekete gödre. A témával szorosan összefügg a vers hangulata, ez is jelentős rím-meghatározó tényező, amint erről már az eddigiek során is gyakran esett szó. Téma, hangulat, rím egységét szinte minden rímes versben tanulmányozhatjuk, most még csak néhányat állít­sunk ide illusztráló például. Ismét Kosztolányi-cikhisból, A sze­gény kisgyermek panaszaiból idézünk egy részletet, melynek kezdő­sora is jelzi már az elégikus alaphangot: Miért zokogsz fel oly fájón, busán ... A hangulati egységet szolgálja a 10 rímpárban helyet foglaló 9 mélyhangú szó, mint ebben a részletben is: Miért zokogsz fel olyan fájón, busán csöndes szonáta, álmodó szonátái A kert mögül mostan felém suhan az évek árnya, tűnt idők halála. Egy-egy jól kiválasztott rím vagy rímpár maga is nagy intenzi­tással képesegy vers hangulatát megteremteni, mint Kosztolányinak abban a kis versében is, melyben arról van szó, hogy a zord téli környezetben a szoba olyan, mint a sziget, melyet meleg fényével átjár a lámpácska mosolya. Figyeljük meg, mennyi derű, meghitt meleg lopódzik be a versbe a kiemelt rímek révén: . . . piros orcával, könnyező szemekkel hazajövünk. Kezünkben korcsolya. Reánk süt a lámpácska mosolya. És fő a kedves kávé, forr a tej, a pesztonka perecért szalad el, és pihegünk, szemünk bámulva néz, s a sárga gesztenyén végigcsorog a rózsaméz. Végezetül azt tanulmányozhatjuk József Attila nagy versé­ben, A város peremen c.-ben, hogyan követi a vers hangulati válto­zásait a rímek akusztikai minősége. A költemény elejének elégikus, 13 péczely L.: Tartalom és versforma 193

Next