Péczely László: Tartalom és versforma - Irodalomtörténeti füzetek 49. (Budapest, 1965)

III. A ritmus funkcionális szerepe

formák változatosságára nézve hasonló eredményre vezetne, még a jambusinál kevésbé beszédszerű és kötöttebb nemzeti formáink­nál is. A sorozatosság különböző mértékű megvalósulásai A sorozatosság a verstanban ritmikai képlet ismétlődését jelenti, amelyet — lia bizonyos mértékig megvalósult már a vers­ben — a továbbiakban is vár ritmusérzékünk. Ha pl. Arany János Zács Klára c. balladájának az elején tudomásul vesszük, hogy a versszak első két és utolsó sora 412 osztású 6-os, harmadik pedig felező 8-as, a továbbiakban is várjuk ennek a képletnek az ismét­lődését, s meghökkentenek bennünket azok a sorok, amelyekben — az eredeti képlettől eltérően — 6 helyett csak 5 szótag van (,,Jaj, atyám! nem—nem . . .”, ,.Véres az ujjad . . .” stb.). Ha egy versben már megszoktuk a jambust, mint pl. Csokonainak Az én poézisom természete c. költeményében, s néhány versszak után a jambust trocheus váltja fel, szintén meglepődik ritmusérzékünk, s csak akkor nyugszik meg újra, amikor ez a ritmusváltás követ­keztében előálló új sorozatosság is megszokottá válik, ill. amikor a verset olvasó vagy hallgató a képletváltoztatás esztétikai jelentő­ségéről is tudomást szerez.36 Újabb verstan-irodalmunkban vannak olyan nézetek, ame­lyek szerint nem elengedhetetlen feltétele a ritmusnak a sorozatos­ság, azaz a ritmikai képletek ismétlődése. Főképpen Németh László, Vargyas Lajos és az ő nyomdokukon járó, József Attila ritmikáját vizsgáló Kiss Ferenc37 érvel azzal, hogy vannak régi, újabb és leg­újabb irodalmunkban olyan versek, mégpedig jó versek, sőt híres, nagy versek, amelyekben nem tapasztalható alapképletek ismét­lődése. Németh László szerint éppen azok a ritmusukban igazán eredeti versek, amelyekben a sorozatosság kevésbé jut érvényre, mint pl. középkori verseinkben, Zrínyi versében, Ady költemé­nyeiben. Vargyas szerint is: „Vers van . . . azonos ritmusú sorok ismétlődése nélkül.”38 Ez az álláspont a fent említett metrikusoknak a ritmus nyelvi eredetét valló elméletéből következik. Vargyas szerint a 36 A ritmusváltás esztétikai funkciójával e tanulmány egy későbbi fejezete foglalkozik majd részletesen. 37 Németh László: Magyar ritmus. Vargyas Lajos: A magyar vers ritmusa. Kiss Ferenc: József Attila ritmikája. 381. m. 221. 1. J07

Next