Péczely László: Tartalom és versforma - Irodalomtörténeti füzetek 49. (Budapest, 1965)

III. A ritmus funkcionális szerepe

megvalósuló forradalmat elutasító magatartás között van. Végül még egy megjegyzés: az erősen gondolati lírikus Babits írta ezt a verset, aki most is nagy fegyelemmel szorítja indulatait e szigorú forma közé. Befejezésül mint a tartalom formára találásának különös ese­tét említsük meg, hogy néha lírai műfaj is öltözött hexameterbe, ebbe a hagyományosan eposzi formába. Már Petőfi él vele így (pl. hatalmas víziójában, Az ítéletben, azután közvetlen hangon induló, de a vers végén ódái magasságba szárnyaló Levél A rany Jánoshoz c. episztolájában), s újabb költőink közül is többen fejezik ki lírai élményüket ebben az ünnepélyes formában. József Attila egyik Flóra -versének adta ezt a metrumot, s még négy hexametert olvas­hatunk a Nagyon fáj kötetben. Radnóti Miklós hangja a szenvedé­sek legnagyobb mélységeiből tör fel benne; amikor az emberi viszonylatok a legösszekuszáltabbak, akkor szólal meg eklogáiban és a munkatáborban írt szép szerelmes verseiben, az Október végi. hexameterekben ebben a nagy formai fegyelmet kívánó zárt met­rumban. Illyés Gyula Egy régi városban c. versének Vörösmartyra emlékező utolsó részét írja stílszerűen hexameterben. Visszatekintve az antik formában írt lírai versek elemzésére, igazoltnak tekinthetjük kiindulási megállapításainkat: valóban többnyire sajátos tartalmi, műfaj-, stílus- és versformaegység áll fenn görög—római metrumokat megszólaltató lírai verseinkben. Feszültebb inspirációból fakadnak még akkor is, amikor intimebb érzelmeknek és viszonylatoknak adnak hangot, amikor az óda mellett az elégia, a hazafias mellett a szerelmi vagy más egyéni tar­talmú líra műfajához társulnak. Ez az emelkedett hangulat, feszül­tebb érzelmi állapot leginkább a stílussal árulja el magát, a versek szókincsének választékosságával, képeinek nagyobb arányaival, ünnepélyesebb hatást keltő érzelmi telítettségével. Van valami hasonló, ódon zamata e képeknek, ha akár a felvilágosodás, akár a reformkor költőit állítjuk újabb líránk képviselői, a nyugato­­sok vagy József Attila, Radnóti Miklós és Illyés Gyula mellé.21 Még valamit, ami indokolja, hogy miért éppen újabb lírikusainkat szemeltük ki, hogy segítségükkel e formák funkcionális szerepét bemutassuk. Nem egy versükben nemcsak ezek tartalmában, hanem már magában a tényben is, hogy művészi fegyelmet meg­kívánó, szigorú kötöttséget kívánó metrumokat alkalmazták, van valami tiltakozás koruk barbársága, ziláltsága, emberi viszony­21 E szemle is igazolja stílus és versforma együttes tanulmányozásá­nak szükségességét , melyre jó út beigazítással szolgálnak Gáldi Lászlónak már idézett tanulmányai. S4

Next