Pomogáts Béla: Déry Tibor - Kortársaink (Budapest, 1974)

Az ember és a történelem esélyei

val, aki szokatlan szavakkal tiltakozik a kollektív felelőtlenség morálja ellen: „Nem kívánok olyan világban élni [. . .] — mondja —, melyben az ember kitér bűnei elől. Jogot követelek arra, hogy magam választhassak boldogság és boldogtalanság között. [.. .] Nem nyugszom bele abba, hogy ellenállás nélkül feladjam szabadságomat, s meg fogok küzdeni azért, hogy beteljesíthessem asszonyi sorsomat.” Vagyis azok iránt érez rokonszenvet, akik még őrzik az emberi kapcsola­tokat és érzelmeket, a munka örömét, azt a hitet, hogy küzdeni s embernek lenni mégis érdemes. Ők a regény igazi hősei; eleven emberek módjára válnak ki X. személytelen sokaságá­ból, a pusztán kollektív tulajdonságokat hordozó figurák közül. A homályos színekkel, laza kontúrokkal festett, elvon­­tabb alakokkal szemben őbennük ölt testet az életmű realista emberábrázolása, megjelenítő ereje. X. lázadói méltán foglal­hatnak helyet a Déry-hősök arcképcsarnokában, az emlékeze­tes figurák között. És e lázadó hősökhöz hasonlóan az ironikus hang és ábrá­zolás is az eszmei ellenállás eszköze. Kafkától eltérően, aki tökéletesen azonosult az általa teremtett mítosszal, Déry iróniával távolítja el magát X. életelveitől és magatartás­­formáitól, mintha a kiábrándultsággal, a nihillel szemben is szkepszist tanúsítana. G. A. ellenérzéssel figyeli és kommentálja X. szokásait, viszonyait, s bár szerelme kedvéért visszatér a pusztulásnak abba a világába, ahonnan egyszer már elmenekült, tudja, hogy az önkéntes halál ellenkezik leginkább az emberi létezés elemi moráljával, az emberiség megmaradásának termé­szetes erkölcsi elveivel. Mert az életet, legyen bár megalázó és szerencsétlen, többre tartja, mint a pusztulást. 1938-ban József Attila halála után jegyezte le a következő gondolatot: „Bárhogy kutatok is lelkiismeretemben, megnyugtatóbb lett volna számomra, hogy szenved, mint az, hogy vége van.”157 154

Next