Pomogáts Béla: Déry Tibor - Kortársaink (Budapest, 1974)

Az ember és a történelem esélyei

szeretők és ellenfelek emberi nagyságát vagy fogyatkozásait. Ez a gesztus vitákra vezetett, néhányan azzal vádolták, hogy indiszkréciót, sőt kegyeletsértést követett el (különösen Füst Milán és Karinthy Frigyes felesége: Bőhm Aranka ábrázolása során). E vita a művet igazolva nyert megoldást, újólag meg­erősítve az írónak azt a jogát, hogy művészi mondandója érdekében ne kelljen megtorpannia valamely életsors „diszk­rét” tényei előtt.187 Déry felidézi halottak, ám szándékosan tartózkodik attól, hogy értékelje őket. Több alkalommal kifejezésre juttatja azt, hogy nem tud és nem akar ítéletet mondani saját sorsáról, a történelemről, barátairól. Erre utal a memoár címe is. Kriti­kusai, elsősorban Lukács György és Fehér Ferenc mégis helye­sen mutatnak rá arra, hogy az emlékirat nem nélkülözi az ítélkezés gesztusát.188 Lukács György arra utal, hogy az író tudatos szándékai ellenére az ábrázolás logikája átfogó össze­függésekre világít, s ezekben az összefüggésekben ott rejlik az értékelés mozzanata. „Rávilágít például arra — mondja —, hogy emberileg lényeges viszonylatokban lehetetlen az inten­zív élményt, a komoly emberi felvevőképességet, más embe­reket, mások sorsát illetőleg azok értékeléséről leválasztani. Már maga a tudomásulvétel, az emlékezésben történő meg­­rögződés nincs és nem lehet — pozitív vagy negatív — érték­ítéletek nélkül.” Fehér Ferenc amellett érvel, hogy Déry éppen önmagával összehasonlítva értékeli nagyra József Attilát (és Gábor Andort). S hogy portréiban részletes hierarchiát teremt a művészet és a szerelem nagy életterületein. Ez a hierarchia azután nemcsak átgondolt, bár rejtett kompozíciós elvet jelent, hanem vissza­lopja az önéletírás hagyományos koncepcióját: az „éducation sentimentale” rendező elvét is. A hierarchikus sorba rendezett portrésorozat ugyanis azt mutatja be, hogy a személyiség 166

Next