Pomogáts Béla: Déry Tibor - Kortársaink (Budapest, 1974)
Szemben a korral
novelláinak fojtott atmoszféráját idézte, a Békebeli vidám történet Nagy Lajos külvárosi elbeszéléseinek dokumentatív ábrázolását használta fel. A nagyregény korszerű, az avantgárd irányzatok vívmányait felhasználó realizmus a Svájci történetben és A tengerparti gyárban öltött alakot. A társadalmi összeütközések valósághű képét ezekben a novellákban néhány romantikus-expresszionista módon megnövelt figura, szürrealisztikus stíluselemekkel elevenné tett környezetrajz egészítette ki.77 A Svájci történet és A tengerparti gyár Déry jellegzetes és személyes műfaját: a nagynovellát gazdagította. (Ezt a műfajt, szemben a rövidebb terjedelmű „elbeszélésekkel”, ő maga „novellának” nevezi.) A nagynovellában Déry képzelő ereje és intellektusa kényelmesebben mozog, mint a rövid elbeszélés zártabb keretei között. A hagyományos maupassant-i vagy a modernebb hemingway-i elbeszélés jelzésekkel dolgozik, apró mozzanatokban közöl összetett jelentéseket. A nagynovella a környezet részletesebb rajzát adja, a figurák tüzetesebb bemutatására vállalkozik, terjedelmesebb dialógusokat közöl. E tágasabb kereteket gondolati kommentárokkal tölti meg, vagyis kitüntetett módon az intellektuális író eszköze. Déry későbbi prózájának néhány kivételes értékű darabja, mint a Vidám temetés és a Két asszony fogják jelenteni ennek a nagynovella-műfajnak újabb változatait. A befejezetlen mondat és a novellák a belső emigráció szülöttei. Déry magányban élt, különösen 1936-os végleges hazatérése után. Csupán egy szűk körben érezte otthon magát. Ekkor kötött közeli barátságot József Attilával, akinek haláláig barátja, küzdőtársa maradt.78 A nagyregényben kifejtett elkötelezettség-tudat és szocialista meggyőződés azt ígérte volna, hogy a magyar kommunista mozgalom sorába kerül. S valóban, 1936- ban egy időre szorosabb kapcsolat jött létre a mozgalom és 85