Pósa Zoltán: Hernádi Gyula - Kortársaink (Budapest, 1990)

„Szürrealisztikus parabolák”. Az abszurd feltámadás regénye

szó. Eldönthetetlen, s eldöntetlen, melyik valóságminő­ség, valóságréteg az igazi. Ez a kafkai, pinteri mélységű vízió a Drakula morbid látomásainak egyik előképe. Az álomvilág groteszk fényében mutatja meg a hétköz­napi valóság eljelentéktelenedését („Principium indenti­­tatis”). Hernádi részvéttel ír az agglegénylakások, az öz­vegyasszonyok napjainak monotóniájáról, eseménytelen eseményeiről. (Önfenntartó rendszerek, Vasárnap, Vára­kozás ) A hétköznapok kiüresedett unaloműzését duzzaszt­ja borzadálykeltő fantommá, rémületesen kísértő horror vacui élménnyé. Mítoszt farag egy fülledt vasárnapi nap, a munkaidő, az utána folytatott lézengés óráiból (Hajam­ba fújtak a játékkatonák, s a már elemzett Vasárnap, Hor­ror vacui, Várakozás, Temetés-tetralógia). Az ember a paradoxonok élesretöltött szellemességével veszi birtokba az érzéketlen halhatatlanságával nyugtala­nító tárgyi világot, a szépség ködébe burkoltan humani­zálja a természetet. A szerelem is egyike a nagy lehetősé­geknek, melyekbe kapaszkodva kifordíthatja sarkaiból a világegyetemet (Megfigyelési tételek I-II). A „másik” ér­tékeire ébredés, a „másik” személyiségében való pillanat­nyi tökéletes föloldódás, majd az újra eltávolodás pilla­natában bekövetkező gyanakvás, kétely, a személyiség integritásának féltése József Attila-i komplexitással tük­röződik a két elbeszélésben. Semmiképpen sem szembe­síti Hernádi az önfeledt, égi szerelmet az érzéki, földi „szeretkezéssel”. A testiség nála az érzéskomplexum szükségszerű és egyenrangú konkrét szférája, ami gor­diuszi csomóvágással szüntetheti meg a hitetlen pillana­tokat, az aggódást. 126

Next