Révai József: Ifjúkori írások, 1917-1919 - Irodalom - szocializmus (Budapest, 1981)

Jegyzetek

vekre utalunk: Király István: A modernizmusról. (Kortárs, 1958. 910 — 921.; Ua. in: Elvek és utak. Szerk.: Pándi Pál. Bp. 1965. 57 — 80. ill. К. I.: Irodalom és társadalom. Bp. 1976.408 — 422.); [József Farkas — Szabó György:] Avantgarde és szocializmus: Kassák Lajos. (MIT VI. 211—228.); Bori Imre — Körner Éva: Kassák irodalma és festészete. Bp. 1967.; Béládi Miklós: Kassák Lajos. (Kritika, 1966. 12. sz. 13—28.; Ua. in: Arcképek a szocialista magyar irodalomból. Szerk.: Illés László. Bp. 1968. 52 — 74. és В. M.: Érint­kezési pontok. Bp. 1974. 11—51.); Bori Imre: A szecessziótól a dadáig. Újvidék 1969.; Király István: A modernség néhány problémája (Kritika, 1969. 9. sz. 8 — 19. Ua.: K. L: Irodalom . . . 423—437.); Király István: Ady Endre. Bp. 1970, 19722. I II. (Különösen: I. köt. 692 — 693. és II. köt. 639—653.); Szabolcsi Miklós: Jel és kiáltás. (Az avantgarde és neoavantgarde kérdéseihez.) Bp. 1971.; Rónay György: Kassák Lajos alkotásai és vallomásai tükrében. Bp. 1971.; Béládi Miklós: A magyar irodalmi avantgarde. I—II. rész. (Jelenkor, 1973. 10. sz. 932—936. és 11. sz. 1027 1032.); Tverdota György: Az avant­garde Ady-képe (ItK, 1977. 663—678.); Magyarország története. VII. köt. Bp. 1978. 997 — 998. — A kérdés legújabb értelmezéseként idézzük Hermann István bevezető tanul­mányát (A magyar filozófiai gondolkodás . . . Bp. 1977. 30- 31.): „Ady költészete ugyan a háború idején egyre magasabb színvonalra emelkedik, mégis a tízes évek elejétől kezdve — anélkül, hogy Ady programját totalitásában valamely magyar mozgalom vállalta volna és különösen anélkül, hogy végrehajtották volna — létrejön egy keresés: miképpen lehet esztétikailag túljutni Adyn. Ha vulgárisán akarnánk fogalmazni, akkor azt mondhatnék, hogy az Adyt túlszárnyaló örökösre több jelölt is van.” Az egyik: a Balázs Béla-féle tragikus, új népies szimbolizmus. . . . „Ugyanez az Ady utáni költőkeresés nyilatkozik meg a Ma csoportjában, a Kassák-csoportban is, ahol például a fiatal Révai éppen az Ady utáni, az Adynál is forradalmibb költőnek éppen Kassákot tekinti. A két eset, ti. Balázsé és Kassáké, különböző. Ami Balázst illeti, az ő koncepciójának, elvi elképzeléseinek a mélyén volt egy mozzanat, ami túlmutatott Adyn és ami egy egészen modern, de ugyanakkor népiséghez kötődő művészet perspektíváit vetítette előre. Ez megnyilatkozott abban is, hogy már Ady idejében ezen a területen a Balázzsal ilyen tekintetben hasonló úton kereső Bartók és rész­ben Kodály ezt a motívumot zeneileg legalábbis kidolgozták. Továbbá nemcsak Balázs, hanem még részben Kassák újdonsága is megnyilatkozik abban: mindketten igen erős be­folyást gyakoroltak a fiatal József Attilára, s az ő költészete aligha vált volna olyan eredeti­vé és olyan teljessé a Balázs- és Kassák-befolyások nélkül. Ezzel azonban egy újabb csoport jelenik meg a magyar progresszión belül, mégpedig az avantgarde csoportja. S függetlenül attól, hogy Kassák maga hozzátartozik ugyan ehhez az avantgarde-hoz, sőt, annak vezéralakja, az avantgarde fiatalok baloldalibbak lesznek, mint maga Kassák. Persze mindebből nem következik az, hogy a túllépés Adyn vagy a tovább­fejlesztés megtörtént volna. Sem Balázsnál, sem pedig Kassáknál nincs olyan egységes vá­lasz a magyar történelem döntő kérdéseire, mint Adynál. Az előrelépés tehát a lényeg tekintetében visszalépés. Az az orientáció, amely különböző csoportokban tehát fellép, hogy ti. Adynál valami mélyebbet nyújtsanak, egyes részletpontokon lehet Ady meghala­dása, egészében azonban Ady mégis magányos marad, még akkor is, hogyha a különböző csoportok rá hivatkoznak.” TÁRGYI ÉS SZÖVEGMAGYARÁZATOK: 1 ......... a fajiság a világirodalmi értéknek legfontosabb tényezője”: 1. Babits Mihály Magyar irodalom c. tanulmányát. В. M.: Irodalmi problémák. Bp. 1917. pl.: 18., 32., 38. * „ . . . a lovas, ázsiai kép-képzet. . .”: 1. pl. Beöthy Zsolt: A magyar irodalom kis-tükre. Bp. 1896. 1 —7. (Egy kép a Volga mellől. A magyar léleknek néhány ősi vonása.) 3 „Rákosiék”: Rákosi Jenőről van szó. 1 turánizmus: a szélsőséges magyarországi fajelméleti mozgalmak egyike, melynek alapjait az 1910-ben létrejött Turáni Társaság vetette meg. ‘ A két Ady-vers A halottak élén című kötetben (Bp. 1918.) található. Első megjelenésük: Véresre zúzott homlokkal: Nyugat, 1917. június 1. Kicsoda büntet bennünket?: Nyugat, 1917. szeptember 1. * A Kassák-vers: a Most téged énekellek kezdősorú költemény. Megjelent: Eposz Wagner maszkjában. Bp. 1915. 14.; modern kiadás: K. L. összes versei. Bp. 1970. 1. köt. 10—11. 7 Ady Véresre zúzott homlokkal c. versének első szakasza: A Mában élni a Jövőért,/Az Új­nak tenni hitet:/Valamikor csináltam én ezt?/Mintha valami baj ért volna,/Dobása valakinek,/Homlokomon éles, nagy kő ért. 172

Next