Salamon Konrád (szerk.): Világtörténet - Akadémiai kézikönyvek (Budapest, 2006)

5. Csorba Csaba: A középkor

5- A KÖZÉPKOR (476-1492) Várna mellett (1444) egy véres csatában életét vesztette az ifjú magyar király, és a hősiesen harcoló Hunyadi János is alig tudta életét meneküléssel megmenteni. Az újabb támadó hadjáratok is török győzelmeket hoztak. Az ifjú II. Mehmed szultán 1453-ban ismét megpróbálkozott Konstantinápoly ostromával. Hatalmas ágyúkat öntetett, szoros ostromzárat vont a császárváros körül. A genovai zsoldosvezér, Giovanni Giustiniani által irányított mintegy nyolc­ezer főnyi védelem (ebből háromezer itáliai) azonban példásan helytállt, míg pa­rancsnoka meg nem sebesült, majd egy őrizetlen kapun át behatoltak az első osz­mán csapatok, s őket már nem sikerült megállítani. Az utolsó császár karddal a kezében esett el városának védelmében. A csodás főtemplomot, az Aja Sophiát iszlám dzsámivá alakították, köré miná­­rékat építettek. Majd ennek a mintájára fölépültek a hasonló kupolás nagy osz­mán templomok. Ettől kezdve a kupolás dzsámi vált uralkodóvá az oszmán terüle­ten, kiszorítva a korábbi sokoszlopos egyszerűbb tereket. 1456-ban Mehmed megpróbálta az 1440-ben eredménytelenül ostromolt Nándorfehérvárt is elfoglalni, a Hunyadi János vezette magyar sereggel azonban nem bírt, s felszerelését hátrahagyva menekült el a csatamezőről. A 15. század második felében a török hatalom megszilárdította balkáni helyze­tét, hűbéresévé téve a román vajdákat. Mátyás magyar király (1458-1490) ellen nagyobb támadó hadjáratot nem indítottak, s néhány sikeres rabló betörést nem számítva, a magyar fronton defenzívában maradtak, várva a kedvezőbb alkalom­ra. Látszott, hogy Mátyás halála után csak idő kérdése, mikor érvényesíti az Osz­mán Birodalom egyre nyomasztóbb erőfölényét Magyarországgal szemben. Köz­ben a tatárokkal szövetségben a lengyelek ellen győztes háborúkat viseltek, egyre több területet foglalva el. 5.9.4.2. Egy katonaállam, az Oszmán Birodalom működése Az Oszmán Birodalom ideológiája szerint a világ két részre oszlik: az egyik az isz­lám világa, a másik a harc földje, melyet meg kell hódítani, s ott az iszlám rend­szert be kell vezetni. Ez azt jelentette, hogy az egész meghódított föld a szultán (azaz az állam) tulajdona lett. A lovas katonai szolgálat fejében egyesek időlege­sen birtokokat kaptak, ezek azonban nem voltak örökölhetők. A szultán bármikor elvehette az adományozottól, és más birtokot juttathatott neki a birodalom más pontján. Ez a tímár birtok. A szpáhik, a lovas katonák elsősorban harcoltak, birto­kaikkal nem sokat törődhettek. A parasztok szabadon gazdálkodhattak, csak pénzzel és egyéb szolgáltatással tartoztak az államnak és uruknak. A szultánok úgy vették elejét a trónviszályoknak, hogy aki uralomra került, kí­méletlenül megölette családjának összes férfitagját. 500

Next