Szabolcsi Bence - Bartha Dénes (szerk.): Az opera történetéből - Zenetudományi tanulmányok 9. (Budapest, 1961)

ZENETUDOMÁNYI TANULMÁNYOK IX. Erkel Ferenc emlékére Tanulmányok a magyar operaj Atszás történetéhez A Zenetudományi Tanulmá­nyok jelen kötete Erkel Ferenc­nek hivatott emléket állítani. Pukánszkyné Kád ár Jolán az első magyar énekes­játékról a Pikkó hertzeg és J utka Perzsi-ről írt tanulmányában a magyar énekesjáték, a magyar operajátszás első próbálkozását taglalja. Domokos Pál Péter közlése bepillantást ad a XVII1. századi magyar tánczene ki­alakulásába, mely a verbunkos kiforrása után a magyar opera zenéjének is főforrásává lett. Kroó György Vázlat a forradalmi opera történetéhez c. tanulmánya magyar vonatko­zási! anyagával értékesen egé­szíti ki R. Morgan Long­year cikkét a ,, megmene­külés” operáiról, a forradalmi operatípus kialakulásáról. Pernye András rövid összegezését adja a drámai időre vonatkozó, az operairodalom több, kiemelkedő darabjának részletes elemzése során nyert megállapításainak. Ezek a tanulmányok szerve­sen kapcsolódnak, mintegy elő­készítő. bevezető jelleggel a mű szorosabban Erkellel és művé­szetével foglalkozó többi dolgo­zatához . Maróthy János Erkel fejlődését veszi vizsgálata tár­gyául és a marxista zenetudo­mány alapjain elindulva mu­tatja be útját a „hősi-lírai” operától a kritikai realizmus népi ágáig. Újfalussy Jó­zsef Erkel szövegkönyveivel kapcsolatban, Losonczi Ágnes pedig a „Bánk bán” opera- és drámafeldolgozásának összevetéséből adódó drama­turgiai és szövegkönyvi problé­mák tárgyalásával közöl érde­kes adatokat és észrevételeket. Somfai László beható szövegkritikai vizsgálatokon alapuló tanulmánya az Erkel kéziratok problémakörének szá­mos filológiai kérdésére ad fele­letet . Forrásértékű adatokat közöl a XIX. századi magyar opera­­játszás történetéhez Várnai

Next