Szabolcsi Bence - Bartha Dénes (szerk.): Az opera történetéből - Zenetudományi tanulmányok 9. (Budapest, 1961)
ZENETUDOMÁNYI TANULMÁNYOK IX. Erkel Ferenc emlékére Tanulmányok a magyar operaj Atszás történetéhez A Zenetudományi Tanulmányok jelen kötete Erkel Ferencnek hivatott emléket állítani. Pukánszkyné Kád ár Jolán az első magyar énekesjátékról a Pikkó hertzeg és J utka Perzsi-ről írt tanulmányában a magyar énekesjáték, a magyar operajátszás első próbálkozását taglalja. Domokos Pál Péter közlése bepillantást ad a XVII1. századi magyar tánczene kialakulásába, mely a verbunkos kiforrása után a magyar opera zenéjének is főforrásává lett. Kroó György Vázlat a forradalmi opera történetéhez c. tanulmánya magyar vonatkozási! anyagával értékesen egészíti ki R. Morgan Longyear cikkét a ,, megmenekülés” operáiról, a forradalmi operatípus kialakulásáról. Pernye András rövid összegezését adja a drámai időre vonatkozó, az operairodalom több, kiemelkedő darabjának részletes elemzése során nyert megállapításainak. Ezek a tanulmányok szervesen kapcsolódnak, mintegy előkészítő. bevezető jelleggel a mű szorosabban Erkellel és művészetével foglalkozó többi dolgozatához . Maróthy János Erkel fejlődését veszi vizsgálata tárgyául és a marxista zenetudomány alapjain elindulva mutatja be útját a „hősi-lírai” operától a kritikai realizmus népi ágáig. Újfalussy József Erkel szövegkönyveivel kapcsolatban, Losonczi Ágnes pedig a „Bánk bán” opera- és drámafeldolgozásának összevetéséből adódó dramaturgiai és szövegkönyvi problémák tárgyalásával közöl érdekes adatokat és észrevételeket. Somfai László beható szövegkritikai vizsgálatokon alapuló tanulmánya az Erkel kéziratok problémakörének számos filológiai kérdésére ad feleletet . Forrásértékű adatokat közöl a XIX. századi magyar operajátszás történetéhez Várnai