Szabolcsi Miklós: A verselemzés kérdéseihez. József Attila: Eszmélet - Irodalomtörténeti füzetek 57. (Budapest, 1969)

II. Az Eszmélet elemzése

tói a „semmi” gondolatának hangsúlyos megjelenése műveiben. Így, talán 1933-ból való töredéke szerint: Az ember abban különbözik az állattól hogy magában hordja a semmit56 Az Eszméletnek egyetlen olyan szakasza van, amelynek egzisztencialista filozófia hathatott kialakulásánál és ez a X. Ennek gondolatmenete lehetséges, hogy nem független a heideggeri gondolattól, amelyet műve 53. §-ban (Existen­­zialer Entwurf eines eigentlichen Seins zum Tode) tartal­maz.57 Másrészről elképzelhető, hogy a Hallottam sírni a vasat.. . csak képzeletet lehet feledni", ha nem is egzisz­tencialista, de fenomenológiai, husserliánus módon ér­telmezendő, s ebben az esetben, annak a fenomenológiai gondolatnak kifejtése, hogy az intencionalitás konstituálja a fenomént, s a „képzet” éppen az ilyen intencionált fenomént jelentené. Ugyanakkor József Attila a versben néhányszor világo­san polemizál egzisztencialista vagy azokkal rokon gon­dolatokkal. Az lm itt a szenvedés helül. . . engelsi ihletésű megállapítása egyúttal polémia az emberi létformáról szóló heideggeri tanításokkal, aki mint ismeretes, köny­vében élesen szembefordul mindazokkal, akik a lét értelmét önmagán kívül, tehát a társadalmi vagy történelmi lét­ben keresik. De vita bizonyos fokig a XIII. szakasz befeje­zése is, a világot uraló, énen kívüli törvényekre való hivatkozással. f) Sajátos módon Freud gondolati hatására utaló motívumokat nem találunk az Eszméletben, hacsak a X. szakasz nem értelmezhető ilyen módon, a komplexumok­tól megszabadult szabad ember ideáljaként, és a XII. szakasz megsokszorozott személyiségképében nincs ilyen hatás. De ezek inkább csak feltevések, — a freudizmus gondolati hatása József Attila verseiben és prózájában valamivel később, az 1935 év körül lesz nyilvánvalóvá. 86 Wacha Imre közlése. 67 Sein und Zeit. 19412 Halle 260 — 267. 68

Next