Szabolcsi Miklós: Érik a fény. József Attila élete és pályája 1923-1927 - Irodalomtörténeti könyvtár 32. (Budapest, 1977)

III. A „köznyelv” – Fiatalok kórusa 1923–1925-ben

Ó, jaj, mi igazán tiszták vagyunk, Minekünk nyisson ajtót a reménység ! . . . Nem sokkal későbbről való a Pintér Ferenc—József Attila kapcsolat legérdekesebb, egyszersmind eddig utolsónak ismert írásos emléke: Pintér kritikája a Nem én kiáltokról — a Szocializ­musban.110 Nem állíthatjuk, hogy gazdag intellektuális tartalmú, azt sem, hogy értékelni, magyarázni próbálná a kötetet. Egy trilla csupán ez a bírálat: lelkesedés és figyelemfelkeltés. Ha van mondanivalója, az ennyi: József Attila természetes, ösztönös költő. „József Attila nomád: színes, zengő torkú, minden isten­hez húzó és minden istennel pörlő forgószél . . . nem érzeleg, hanem dalol . . .” És egy másik futam: „Szeretetet énekel mégis, nem tragédiát. . Űjabb motívum: mindent elsöprő fiatalság, és a „szörnyversek nyelvmeresztő idején egészséges virágzása ez a régi nyelvnek.” És ismét és ismét: a költő ösztönösségének, vadvirágvoltának, sőt ártatlanságának dicsőítése. „Aki önmagá­nak sem tud számot adni, hogy miért énekel, attól még tanulni is lehet, de mindenesetre érdemes hallgatni őt. József Attila tényleg nem maga énekel és ezek nem produkciók, hanem a zene születése.” Baráti elismerés, lelkesedés az egyik, a kötet s a költő szinte teljes fólreolvasása, s útjának hibás kijelölése a másik oldalon. S a baráti öröm mögött enyhe lebecsülést, lekezelést is érezni. Ezért szűnt volna meg barátságuk? Ezért vált volna el útjuk? Nem kell ilyen messzire mennünk. 1925—27-ben Bécs és Párizs, majd utána a pesti évek más barátokat szereztek József Attilának, Pintér Ferenc pedig lassan-lassan kiszorult az iro­dalmi életből. Magatartása is időszerűtlenné vált, különösen József Attila számára. A fiatalok nagy, robbantó lázadásában egy pillanatra találkozott pályájuk, innen eredt kölcsönös rokon­­szenvük, megértésük is. Az 1924-es év közlevegőjét, az akkori fiatalok közérzetét együtt közvetítették a mának. József Attila költészetének egyik ekkori eleme azonos — vagy legalábbis érintkezik — Pintér költészetével: a világundor, a „mindent hagyok” érzése, fiatalos lázadás formátlan formákban, hiper­bolikus nyelven. 110 Pintér [145] 168

Next