Szabolcsi Miklós: Érik a fény. József Attila élete és pályája 1923-1927 - Irodalomtörténeti könyvtár 32. (Budapest, 1977)

IV. József Attila költészete – 1923 őszétől 1925 őszéig

amit akar. Ez az egyszerűség az, ami benne lenyűgöző, amiért szinte első olvasásra megragad az emlékezetben. [. . .] Hogy József Attila abban az időben —talán később is — tiszta szívvel tudott volna embert ölni, az kétségtelen. Ebben éppen olyan biztos vagyok, mint ahogy esküdni mernék rá, hogy kép­telen lett volna betörni, vagy akár csak egy fillérrel megkáro­sítani valakit. Mindenesetre lemérte, mire volna képes, amit a legtöbben elmulasztanak. Meg is tette — a költemény tett — s meg is torolta cseleke­detét. S ezzel elérkeztünk József Attila életfelfogásának centru­mába. Ez a pont József Attila erkölcsi indifferentizmusa. Sokszor lesz még erről szó, sok versében tér vissza ez a motívum. »Jóról és rosszról nem gondolkozom« énekli, holott valójában folyton e két erkölcsi kategória foglalkoztatja. Már idéztük azt a szaka­szát, amelyben arról panaszkodik, hogy zord bűnös, ki csak azt nem érti, mért nincs bűne, ha van. E megállapítás sorrendjét követve előbb elítéli, aztán felmenti magát. így cseng ki ez a verse is — egy burjánzó fűvel borított sírhanttal, mely szíve felett domborodik — mintha szárszói sírját látta volna látomás­­szerűleg.”185 Összefoglaló, útjelző, lezáró és új utat nyitó vers tehát a Tiszta szívvel. Saját költészetében az anarchista, szegénylegé­­nyes lázadás csúcsa, az addigi értékekkel való elkeseredett leszámolás, tabula rasa, elindulás új értékek keresésére. És for­mai téren a népi dal, a dal, a népballada lehetőségeinek teljes kihasználása. Mert vad, csavargó lázadás — ugyanakkor a tisztaság és az érték őrzésének — vágya szól itt századok csi­szolta népballada, népdal melódiájával és nyelvén. Ezzel is „közösségiesíti”, kollektivizálja mindezt; hagyományhoz kap­csolja indulatát, kifosztottságát így teszi érthetővé sokak szá­mára. A lázadás hangja megerősödik így, ereje sokszorosra nő, éppen, mert ismertebb, ,,kitaposottabb”, ismerősebb formában kap hangot. Egyéni lázadás és kollektív forma, újabb játékos­éles ellentétpár, feszültség-sík. Amit itt elsajátított, azt folytatja s továbbviszi majd. Első­sorban a magatartást: „József Attila verseiben ... a húszéves 185 Németh [125] 31 — 32. 347

Next