Szabolcsi Miklós: Fiatal életek indulója. József Attila pályakezdése - Irodalomtörténeti könyvtár 11. (Budapest, 1963)

IV. Makói évek

olvasott, művelt, sokfelé tájékozott volt, s ez talán versenyre is ingerelhette a fiatalembert. Adyt csaknem mindannyian istení­tették, — a legtöbben Szabó Dezsőre is esküdtek, Juhász Gyulát tisztelték, — s persze falták Baudelaire-t, Whitmant, Rilkét, — egyöntetűen vallották, hogy Babits rímfaragó, őt nem érdemes olvasni. Kosztolányi Modern költőkbe sokuk világirodalmi tájéko­zottságának volt alapja; Kormányos István főleg németeket for­gatott, már a Fáklya ban Alfred Mombert-fordításokkal szerepel, ő propagálja közöttük Julius Hartot, G. Rennert, s mindenek­előtt Nietzschét. Hont Ferenc — Barta Sándorral való ismeret­sége révén — már 1921-ben Szegedre hozza a bécsi magyar lapo­kat, s a fiatalok érdeklődve olvassák a Mát meg az Éket. Olvas­ták természetesen magyar fordításban Barbusse Tűzet, Verha­­erent, Rimbaud-t, Dosztojevszkijt, Dermontovot; a Lírai Költők Antológiájában két idősebb társuk olasz költőket, Rimbaud-t (éppen azt a verset, amelyet később József Attila is lefordított, ekkor A bámészkodó címmel), Jules Romains-t fordít, külföldi költőkből állandóan közölnek rövid életű folyóirataik is. Hont Ferencnek fennmaradt olvasmánynaplója: az egy évben elolva­sott könyvek jegyzékében a világirodalom, a magyar irodalom, az irodalomtörténet, a lélektan s az esztétika, a politikai iroda­lom s a zeneesztétika nem egy műve szerepel; a lírikusok közül Ady, Kassák, Kosztolányi, Balázs Béla, Rilke; de Csokonai is, Schiller is, Freud is, Tolsztoj s Schopenhauer is. A makói diákot a szegedi ifjak körében élénk szellemi érdeklődés, pezsgő intellek­tuális élet fogadja hát; más kérdés, ki milyen mélyen s alaposan ismerkedett meg a kultúrával, mennyi volt a kamaszos művelt­ség-habzsolás, s mennyi az igazi magába-fogadás . . . Vitái során azután csakhamar differenciálódik is a szegedi csoport; már a Csönd korszakában, 1923 elején: „Kiskocsmáink irodalmi vitáiban lassan kialakult két tábor; egyik oldalon a l’art pour l’art hívei, másik oldalon néhányan elsősorban a fiata­lok közül, akik dacból a l’art pour l’homme jelszavát vetettük fel.”34 1923 őszén az „aktivisták” Igen címmel csoportot alakí­tottak, s folyóirat alapítását határozták el, míg a többiek meg­maradtak a Szépség-kultusz mellett; az aktivisták forradalmá­roknak, sőt kommunistáknak vallották magukat. A kor irodalmi képéhez tartozott, hogy a társadalmibb művészet hívei csakha- 31 31 Hont Ferenc : i. m. 105. 406

Next