Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): „Jöjj el, szabadság!” Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. II. - Irodalom - szocializmus 2. (Budapest, 1967)

Bokor László: Jószef Attila Bécsben

a házak, hogy messziről megláthassa, milyen szomorú egyedül. Ugyancsak bánatos hangulatú a Hívogató és a Csak a tenger jött el című is, vágy és egye­düllét érzése keveredik a bizarr képek közt. Meghitt pillanatú szerelmi emléket mindössze kettő őriz: a Hajad az ujjamé és a már említett Aludj. . . kezdetű. A lemondás és a búcsú hangulata bujkál A szeretők hallgatva meg­álltak és A kelő korongba hajítom kezdetű, valamint a Csengő című versek­ben. A leány konoksága kínozza — /Ismeretlen érveket ki győz/ bús fejé­vel bizton bírni le !/ —, majd a bánat játékosan derűs hangulatban oldódik fel, de emléke még a hajón is kísérti (Táncba fognak, Hajón megyek Pestre). Az Arányi Babánál töltött zenei délutánok inspirálhatták — Németh Andor szerint — a csodálatos, dalszerű Bingatót. József Attila ezt a költe­ményt 1928. ápr. 25-én említi először, amikor elküldte Kuncz Aladárnak, tehát nem valószínű, hogy bécsi. De a vele azonos hangulatú Dalocska bizonyosan Arányi Babával kapcsolatos. Szerelem és civódás kamaszosan pajkos érzése keveredik a zenei fogantatású dalban, az a hangulat, amely oly tökéletesen fejezi ki e két nagyratörő fiatal ember szerelmi kapcsolatát. A másik leány, akinek alakja néhány bécsi vers mögött föltetszik, a budapesti Deák Hajnalka.140 Hozzá írt, mostanáig egyetlen ismeretes levele bizalmasabb kapcsolatra, vagy legalábbis nagy tervekre enged következ­tetni : Hajnalka, Bécs, 1926. ápr. 24. nem szabad haragudnod, hogy a postát mindez ideig bojkottáltam, jelen esetben lustaságomtól függetlenül. És amikor ezt leírom, kicsit saj­nálom mindkettőnket, hogy az eső mentegetőzni kénytelen a szomjas föld előtt, mert irigy szelek visszatartották. De megérkezik mégis meleg zu­­hogásokkal, hogy termékenységemet, melyet tebenned őrzök, friss szagok­kal megerősítse. A jövőre nézve még mindig csak egyetlen biztos pozitívumot tudok fölmutatni: magamat. De a halálosan fontos kis dolgok is megjönnek már, ha nem is vagyok közülök való vezér. De toborzom őket, mert győzni kell mindenáron, mert el kell jutni arra a gyönyörű tájra és mögöttem nincsen semmi. És minden ágot, mely nem fölfelé nyúl, vagy nem elég erős, hogy majd a te gyerekedet az ég felé nyújtsa, magamról lehullatok. És minden hidat, melyet neked idegen dolgok építettek az életemre, takarékos, ki­számított erővel elmosok. Ha még pazarlók valamit magamból, azért teszem, hogy gyönyörű legyek néked, hogy népes tereken kiálthasd fenn­hangon: — íme az én tékozló férfi-felem, aki hatalmas magában és mégis énértem hatalmaskodik a hatalmain! Tanulok és dolgozom. Hazafelé tilos, de az én életem irányát végigmutató lehetőségeket kaptam és azt hiszem, hogy virágos menetünk általunk el-110 József Attila egy 1927-es párizsi levelében arra kéri Eta nővérét, hogy menjen el Deákékhoz (Zsigmond u. 6), és kérje el Hajnalka és Olga címét. József Eta ma már nem emlékezik a két nővérre, azt gyanítja, hogy Hajnalka zeneakadémista lehetett, később Párizsban tanulhattak, talán ezért kérte Attila a címüket. Patyi Sándor szegedi egyetemi kolleginájának nevezi, de Péter László gondos tanulmányában (József Attila Szegeden) nem szerepel a neve az évfolyamtársak közt. 116

Next