Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): „Jöjj el, szabadság!” Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. II. - Irodalom - szocializmus 2. (Budapest, 1967)

Bokor László: Jószef Attila Bécsben

is vers. Attila Kassák véleményét visszhangozta a vers és költemény meg­különböztetésekor, ugyanakkor el is különíti magát mesterétől: „Ezennel ünnepélyesen kijelentem neked, hogy én nem verset akarok írni, hogy én nem törődöm azzal, hogy az én csókomat és ölelésemet vájjon tűzhányó­nak, gyufaskatulyának, vagy éppen csóknak nevezik-e. Én nem azért csó­kolok, mert azt csóknak nevezik és nem azért, mert az erkölcsös vagy erkölcstelen és nem azért csókolok így vagy úgy, hogy a szabályokat be­tartsam vagy hogy másoktól különbözzem, tehát ne tartsam be. Nem állítom, hogy vers az, amit küldtem, de tudom, hogy költészet és állítom, hogy Pósa bácsi verse vers, mert megfelel a múltban élt versekről vett szabá­lyoknak, de nem költészet. A vers lehet költemény is egyúttal, a költemény is lehet vers egyúttal, de értékére soha nincsen befolyással az, hogy — ha tényleg költészet — melyik kategóriába soroljuk.”149 Eljutott addig, hogy legalább magánlevélben — megírja a maga Hunn új legendáját. A maga tehetségének szuverenitását érző költő öntudata süt ki a levélből, stílusában eléggé „Szabódezsős” még, de már függetlenülni képes konvencióktól, kordivattól és csak az önkifejezés kényszerének en­gedelmeskedik. Sem a hagyományos kifejezésmóddal, sem az avantgarde-dal nem azonosul maradéktalanul, határozott állásfoglalásával szinte aláhúzza a kísérletezés el nem kötelezett szükségességét. „Nekem semmi közöm a szabályokhoz, annál is inkább, mert a szabály arra való, hogy könnyeb­ben megtanulja az ember az illető dolgot, és nem arra, hogy a fejlődést megakadályozza. Előbb jön József Attila, aki verset ír, aztán jön a tanár, aki a tanítás megkönnyítése végett megállapítja, hogy a József Attila versnek a szabályai pedig ezek és ezek. Azután jön másvalaki költő és a periódus megismétlődik. De ekkor a verstani szabályok kibővülnek a József Attila-vers szabályaival, ahogy a zene szabályai kibővülnek Wagner után a Wagneri zene szabályaival.”150 Anarchista lázadás — népi forma Ezért nem meglepő, hogy a bécsi szabadversek közt — főleg 1926 tava­szán — újra megszaporodik a hagyományos formakinccsel, főleg a népi formával való kísérletezés. Kassák Lajos szerint „népköltészeti motívumait és kifejezési formáit nagy részben Balázs Béla sugalmazta és táplálta biz­tató kritikával”,151 ami teljes mértékben valószínű, hiszen Balázs Béla egész életműve őrzi a népi formakincs mély hatását. József Attila bécsi termésében a következő költemények mutatnak ilyen fogantatást: Az orosz­lán idézése, Ülni, állni, ölni, halni, Mégis elveszem, A világ ha elbujdostat, Bódulj torony, Dalocska, Hangya és a Fiatalasszonyok éneke. Nem lehet véletlen, hogy később négyet is felvett a Nincsen apám se anyám és a Medvetánc köteteibe. Ж is ezeket a költeményeit érezzük a legmaradan­dóbbnak. Amit szabadverseiről mondottunk, hogy ti. azok hangulataikban 149 Uo. 150 Uo. 151 Kortárs, 1962. 12. sz. 1809. 120

Next